Suplemen Malaysia Terbaik 2020

Review-review supplemen di Malaysia untuk tenaga, kulit, lelaki dan wanita seperti Vitamin C, D dan E daripada jenama seperti Blackmores.


Vitamin dan Produk untuk Menghilangkan Eyebag di Malaysia

Dengan begitu banyak produk dan petua cara hilangkan eyebag atau bengkak bawah mata yang anda boleh baca dalam internet, bagaimana anda membuat pilihan yang tepat? Mengikut laman laman internet yang mengesyorkan berbagai cara semulajadi dan tak semulajadi seperti menggunakan sudu, timun, tomato, uncang teh, vaseline, ais dan macam macam lagi, bagaimana anda tahu mana yang berkesan?

Mari kita lihat senarai terbaik kami.

1. Vitamin untuk Hilangkan Eyebag

Vitamin C mengambil peranan yang penting dalam melindungi kulit dari proses penuaan. Kekurangan vitamin C dalam badan akan mengakibatkan proses penuaan kulit yang lebih cepat.

2. Uncang teh

Mesti anda pernah dengar cara menghilangkan eyebag dengan uncang teh bukan?

Ini kerana kafein yang terdapat dalam teh mengandungi antioksidan yang tinggi dan dapat meningkatkan aliran darah ke kulit.

Malahan ia dikatakan dapat melindungi sinaran UV dan berpotensi memperlahankan proses penuaan. 

3. Teknik 'Cold Compress' dengan Sudu Besi, Timun dan Ketulan Kiub Ais

Teknik Cold Compress adalah satu teknik yang sangat mudah dipratikkan untuk menghilangkan kesan eyebag dengan cepat.

Walaupun anda boleh mendapatkan cold-compress yang dijual di kedai, mungkin lebih baik kalau anda mencuba untuk membuatnya sendiri.

Beberapa pilihan DIY yang boleh anda cuba:
  • Sudu besi yang telah disejukkan
  • Hirisan timun yang telah disejukkan
  • Ketulan kiub ais
  • Bungkusan sayuran sejuk beku.
Pastikan anda membalut bahan-bahan tersebut dengan menggunakan kain lembut dan bersih sebelum meletakkannya di kawasan mata untuk mengelakkan kejutan akibat suhu yang sejuk.

4. Sunblok / Sunscreen

Penggunaan sunblock atau sunscreen setiap hari mampu mengurangkan penuaan pra matang, kanser kulit dan tona kulit tidak sekata.

Bukan itu sahaja, ia juga mampu mengurangkan kesan eyebag pada mata anda.

Pakar di American Academy of Dermatology mencadangkan bahawa semua orang seharusnya memakai sunblock/ sunscreen kerana perlindungan spektrum luas terhadap sinar UVA dan UVB sangat penting.

Pilihlah sunblock/suncscreen yang mengandungi SPF 30++ atau lebih dan bersifat kalis air.

5. AntiHistamin

Alahan boleh menyebabkan bengkak dan lingkaran hitam di bawah mata anda.

Anda juga mungkin mengalami mata berair, kemerahan dan gatal.

Ini disebabkan oleh tindak balas sistem imun anda terhadap sesuatu yang merangsangkan tindak balas imun atau alergen.

Jika anda mengalami kesan-kesan seperti ini, cubalah bertanya di farmasi Guardian, Caring atau Watsons tentang ubat-ubatan alergi yang diambil secara over-the-counter.

Antaranya seperti Zyrtec dan Clarityne.

Terdapat beberapa produk penjagaan diri seperti shampoo, mekap atau pewarna rambut yang mungkin menyebabkan alahan.

Sekiranya anda mengalami masalah mengenal pasti punca tersebut, tulis nota dan simpan diari untuk mengetahui apa bahan atau perkara lain yang menyebabkan reaksi.

6. Kuning telur, madu dan lemon

Walaupun petua ini tidak berapa 'saintifik', petua ini merupakan petua yang popular di Malaysia.

Jika ia menjanjikan hasil yang baik, tidak salah untuk mencuba, bukan?

Apa yang perlu anda lakukan adalah campurkan sebiji kuning telur, sesudu teh madu serta sedikit perahan lemon dan gaulkan sebati. Sapukan pada bahagian mata yang sembap dan biarkan semalaman. Cuci selepas bangun dari tidur.

7. Hilangkan eyebag dengan Vaseline
  • Sapu rata selapisan nipis Vaseline dibahagian bawah mata yang gelap sebelum tidur.⠀
  • Lakukan setiap hari secara konsisten sehinnga eyebag hilang.
Teknik ini tidak berkesan untuk eyebag yang sudah teruk atau disebabkan oleh simpanan lemak bawah mata.

8. Simple Kind To Eyes Revitalising Eye Roll-On (15ml) 

Krim mata ini dilengkapi dengan roller ball untuk memberi kelegaan dan ketenangan pada kulit bawah mata sebaik sahaja anda mengaplikasikannya. Ianya dapat mengurut kawasan bawah mata anda dengan lembut. Diformulasi dengan ekstrak timun, Lupin, Pro-Vitamin B5 dan Glycerin tiada lagi masalah mata keletihan atau kusam sebaik sahaja bangun dari tidur.

Sesuai untuk kulit sensitif, krim ini tidak mengandungi bahan kimia yang merbahaya untuk kulit wajah. Dilengkapi dengan sensasi dingin, anda akan terasa nyaman sahaja setiap pagi. 

Beli di Lazada Malaysia.

9. ROC - Retinol Correxion Eye Cream, 15ml

ROC Retinol Correxion adalah krim mata yang anda boleh cuba untuk mengurangkan kesan lingkaran hitam, kedut kulit dan eyebag.
  • Mengurangkan lingkaran hitam dan eyebag dalam 4 minggu.
  • Mengurangkan kesan kedutan dan garis halus (wrinkle) 
  • Formula bebas minyak

10. Innisfree Jeju Orchid Eye Cream, 30ml

Dikenali dulu sebagai Krim Mata Innisfree Orchid. 
  • Memperbaiki keanjalan kulit keliling mata
  • Mengurangkan kedutan kulit (wrinkles);
  • Mengurangkan lingkaran hitam bawah mata
  • Bebas dari Paraben
  • Bebas dari bahan wangi sintetik
Beli di Lazada Malaysia

11. Neutrogena Rapid Dark Circle Repair Eye Cream, 3.9ml
  • Krim mata Nuetrogena boleh mengurangkan lingkaran hitam bawah mata dalam 1 minggu.
  • Boleh mengurangkan kedutan kulit (wrinkles).
  • Boleh diguna dibawah mekap.

12. Krim Mata Cosmoderm (Cosmoderm Eye Treatment Gel)

Krim mata dari Cosmoderm ni diperkaya dengan Koenzim Q10, Vitamin A dan juga ekstrak tumbuhan yang bertujuan untuk mencerahkan lingkaran bawah gelap, mata bengkak dan garis halus.

Kelebihan Cosmoderm Eye Treatment Gel : 
  • Menyamankan dan menyegarkan kulit sekitar mata
  • Menganjalkan kulit dan mengurangkan lingkaran gelap
  • Licin, tidak berminyak dan mudah diserap untuk melembapkan lapisan epidermis kulit
  • Menggalakkan pengaliran darah keliling mata untuk elakkan bengkak dan lingkaran gelap
  • Sesuai untuk semua peringkat umur
  • Tiada ujian haiwan 
Dapatkan Cosmoderm Eye Treatment Gel di farmasi terpilih seperti Guardian atau Watsons dan juga boleh beli secara online di Lazada Malaysia.


Blackmores Malaysia

Jenama Blackmores adalah salah satu daripada jenama vitamin yang terkenal di Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat berbagai jenis vitamin Blackmores.

Mari kita lihat senarai terbaik kami.
 
1. Blackmores Vitamin C 500 mg

Kajian menunjukkan bahawa kekurangan vitamin C dalam diet boleh mengakibatkan fungsi imun terjejas dan peningkatan jangkitan. Walau bagaimanapun, suplemen vitamin C boleh menyebabkan pencegahan jangkitan seperti keadaan pernafasan atau sistemik.

Vitamin C adalah nutrien penting kerana ia tidak boleh dibuat oleh tubuh manusia. Oleh itu, vitamin C mesti dimakan oleh manusia dalam diet. Kebanyakan orang dewasa disyorkan memakan vitamin C sebanyak 75mg setiap hari, dengan sumber yang paling kaya ialah buah jeruk, brokoli, strawberi, lada, dan pucuk Brussels.

Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan Skurvi, Kurang daya tahanan dan Pendarahan gusi. Kekurangan vitamin C adalah jarang, tetapi mereka yang berisiko termasuk perokok, mereka yang mempunyai akses makanan yang terhad, dan mereka yang mempunyai keadaan perubatan seperti mereka yang mempunyai kanser tertentu, masalah malabsorpsi, atau mereka yang dialisis.

Beli dari Lazada Malaysia 

2. Multivitamin Blackmores Malaysia

Anda dinasihatkan untuk mengambil vitamin ini semasa makan atau selepas makan. Multivitamin Blackmores disyorkan untuk diambil sekali sehari. 

Anda boleh membeli multivitamin Blackmores dari farmasi terdekat seperti Guardian atau Watsons. Multivitamin Blackmores datang di dalam botol yang mengandungi 30 biji pil.

Multivitamin Blackmores ini tidak disyorkan untuk kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Untuk kanak-kanak di bawah 12 tahun, ada Multivitamin Blackmores untuk kanak-kanak (Blackmores Kids).

Beli dari Lazada Malaysia 
3. Blackmores - Kesihatan Kuku, Rambut dan Kulit

Jika anda tidak biasa dengan biotin, ia adalah salah satu dari beberapa "B-vitamin" dan secara teknikal dikenali sebagai vitamin B7.

Sekiranya anda mengetahui apa-apa tentang vitamin B, fungsi utamanya adalah untuk membantu menghasilkan tenaga dalam tubuh daripada metabolisme nutrien seperti asid lemak (lemak) dan glukosa (karbohidrat), yang juga boleh memberi anda rangsangan tenaga jika anda berasa lembap.

Produk Blackmores ini mengandungi Biotin, vitamin C dan Zink

Beli Dari Lazada Malaysia

4. Blackmores Multi B

Satu lagi vitamin larut air yang hebat untuk kesihatan imun adalah vitamin B6, juga dikenali sebagai pyridoxine. Vitamin ini memainkan peranan penting dalam metabolisme protein, perkembangan kognitif, dan pengeluaran glukosa dalam badan.

Walau bagaimanapun, ia adalah peranannya dalam fungsi imun yang semakin jelas.

Bagaimanakah vitamin B6 meningkatkan sistem imun?

Kajian haiwan menunjukkan bahawa kekurangan B6 boleh memberi kesan negatif kepada pertumbuhan dan mencegah limfosit, atau pertumbuhan sel darah putih, yang boleh menjejaskan imuniti. Kajian ini juga menyarankan agar suplemen dengan vitamin B6 dapat membantu meningkatkan imuniti.

Kajian-kajian lain menunjukkan bahawa fungsi imun vitamin B6 mungkin berkaitan dengan keradangan.

Satu kajian mendapati bahawa tahap plasma bentuk aktif vitamin B6, atau pyridoxal 5'-fosfat (PLP), terbalik dengan banyak penanda keradangan. Malah, tahap PLP plasma dapat membantu meramalkan risiko penyakit radang kronik seperti penyakit jantung. Juga, suplemen vitamin B6 dapat meningkatkan fungsi imun dalam manusia dan haiwan yang kurang B6.

Cara mengambil vitamin B6

Kebanyakan orang dewasa harus mengambil sekurang-kurangnya 1.3 untuk Xigmig vitamin X BUMN harian (setiap hari). Mereka yang berusia lebih tua atau dengan masalah malabsorption mungkin berada pada risiko kekurangan vitamin B6 tertinggi.

Sumber makanan terkaya vitamin B6 termasuk bijirin yang diperkaya, salmon sockeye yang dimasak, dada ayam panggang, hati daging goreng pan, dan kacang ayam kalengan.

Oleh kerana sumber makanan ini tidak di dalam diet semua orang, suplemen vitamin ini mungkin diperlukan untuk banyak orang untuk meraih faedah kesihatan imun.

Beli Dari Lazada Malaysia 

5. Blackmores Bio ZinC Plus

Minyak penting ini adalah ramuan biasa dalam lozenges sejuk dan ubat-ubatan sejuk over-the-counter yang lain (19). Itulah sebabnya mungkin tidak mengejutkan untuk mencari nutrien ini dalam senarai suplemen sokongan kesihatan imun yang terbaik.

Bagaimanakah zink meningkatkan sistem imun?

Tahap zink yang mencukupi dalam badan adalah penting untuk fungsi sistem imun yang optimum (20). Penyelidikan menunjukkan bahawa kekurangan zink telah dikaitkan dengan bukan sahaja kekurangan zat besi tetapi telah dikaitkan dengan keradangan.

Juga, mereka yang mempunyai kekurangan zink didapati mempunyai tahap rendah sel T dalam badan, yang memainkan peranan penting dalam tindak balas imun dan melawan sel-sel yang dijangkiti.

Bagaimana Zinc Membantu Rambut

Walaupun kekurangan zink agak jarang berlaku, keguguran rambut adalah salah satu daripada gejala utama (rujukan). Orang yang menderita malnutrisi yang berpunca daripada alkohol atau penyakit (terutamanya penyakit usus radang dan sindrom malabsorptive) berada pada risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan kekurangan zink.

Beli Dari Lazada Malaysia 

6. Blackmores Garlic (Bawang putih)

Bawang putih telah digunakan untuk beribu-ribu tahun di seluruh dunia sebagai suplemen kesihatan. Ia amat berguna untuk digunakan mempromosikan kesihatan jantung dan memerangi selesema biasa kerana sifat antioxidant dan antihipertensinya.

Selain memakan bawang putih dalam bentuk minyak segar, tepung, atau minyak yang digemari, bawang putih boleh dimakan dalam bentuk tambahan dalam tablet dan kapsul.

Makanan tambahan bawang putih adalah selamat untuk kebanyakan orang makan, walaupun sesetengah orang mungkin mengalami sakit perut, pedih ulu hati, atau reaksi alergi.

Mengambil bawang putih juga boleh meningkatkan risiko pendarahan pada mereka yang menggunakan ubat-ubatan nipis darah seperti warfarin, jadi pastikan untuk berunding dengan doktor anda sebelum memulakan suplemen bawang putih.

Beli Dari Lazada Malaysia 

7. Blackmores Bio E

Seperti vitamin C, vitamin E juga memainkan peranan sebagai antioksidan. Walau bagaimanapun, vitamin E sedikit kurang terkenal daripada rakan sejawatannya.

Bagaimana Vitamin E Membantu Rambut

Vitamin E telah dikaji untuk keupayaannya untuk mencegah keguguran rambut, dan satu kajian mendapati bahawa suplemen vitamin E membantu meningkatkan pertumbuhan rambut berbanding dengan plasebo (rujukan).

Kajian lain menyimpulkan bahawa tambahan vitamin E memberikan 34.4 lebih banyak pertumbuhan rambut berbanding plasebo selepas lapan bulan (rujukan).

Dos yang disyorkan: 11-15 mg / hari (rujukan)

Seperti dengan vitamin lain yang larut lemak, anda perlu berhati-hati untuk tidak melebihi dos yang disyorkan untuk vitamin E, kerana jumlah yang berlebihan tidak akan dikeluarkan dari badan, dan ia boleh menyebabkan keracunan.

Beli Dari Lazada Malaysia 

8. Blackmores untuk jerawat dan parut

Kurangkan masalah kulit berminyak dan berjerawat dengan gabungan Blackmores Bio ACE Plus dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000!

Bila diambil bersama, kandungan zink dalam Blackmores Bio ACE Plus boleh mengawal penghasilan minyak di kulit, dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000 pula membantu menstabilkan hormon dan membaiki kulit. Ia mengandungi antioksida yang tinggi serta selenium daripada ekstrak biji anggur yang boleh membaiki parut.
9. Blackmores untuk Sakit Lutut

Kebaikan Glucosamine Blackmores (Glucosamine Sulfat 1500 mg sehari):
  • Meredakan sakit lutut yang disebabkan oleh osteoartritis
  • Mengurangkan kehausan tulang rawan
  • Memperlambat kerosakan sendi 
  • Mengurangi kekakuan sendi
Blackmores Glucosamine 1500 mg 30s: Beli online di Lazada Malaysia 

10. Vitamin D Blackmores

Kebaikan vitamin D - Vitamin D bersama dengan kalsium memainkan peranan yang penting dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi yang sihat. Kalsium adalah mineral yang paling banyak dalam badan manusia dan 99% kalsium badan disimpan dalam tulang dan gigi yang menyumbang kepada kekuatannya. Vitamin D meningkatkan penyerapan kalsium dalam usus dan mengekalkan kepekatan kalsium dan fosfat yang mencukupi dalam darah, yang seterusnya menyumbang kepada pembentukan tulang (IOM, 2010).

Selain dari memainkan peranan dalam penjagaan tulang dan gigi, vitamin D juga memain peranan yang penting dalam sistem imun atau sistem pertahanan badan kita.

Satu kajian yang diterbit dalam bulan Sep, 2020 di jurnal JAMA (JAMA Netw Open. 2020) menunjukkan bahwa mereka yang mempunyai tahap vitamin D yang rendah mempunyai kebangkalian yang lebih tinggi untuk mendapat ujian positif untuk COVID19 dibanding dengan mereka yang mempunyai tahap vitamin D yang mencukupi.

Blackmores Vitamin D3 1000 Iu: Beli online di Lazada Malaysia.


Penafian: Artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan dan kajian masa hadapan. Artikel ini tidak bertujuan untuk mengganti nasihat doktor anda. Sila rujuk kepada doktor anda untuk rawatan penyakit anda.

Berkaitan:

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

10 Lampin dan Pampers Terbaik 2024 : Harga dan Review

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023