Blackmores untuk Jerawat dan Parut Jerawat

 1. Vitamin C - Manfaat Blackmores Vitamin C 500 mg 

Vitamin C mempunyai khasiat dan fungsi anti-oxidan dalam penghasilan kolagen untuk membantu individu mendapatkan kulit yang sihat. Disebabkan peranan vitamin ini terhadap penghasilan kolagen, ia mampu mengurangkan kesan kedutan pada kulit dan secara tidak langsung, akan menampakkan kulit wajah yang lebih muda. Ia juga mampu membantu dalam mengurangkan kerosakan dan kematian sel disamping mempunyai fungsi menyembuhkan luka pada kulit. Disebabkan itu, kita dapat melihat pelbagai produk kecantikan dan kesihatan kulit yang mempunyai kandungan vitamin C dan kita boleh lihat terdapat pelbagai produk vitamin c untuk kulit di farmasi.

Disebabkan vitamin ini boleh didapati melalui pelbagai jenis makanan dan di klinik atau farmasi seperti Watsons atau Guardian, penyakit yang disebabkan oleh kekurangan vitamin C jarang dilihat. Vitamin C terbaik adalah dengan memakan buah-buahan sitrus seperti buah oren dan strawberi, sayur-sayuran seperti brokoli dan sayur bayam, dan minuman seperti air oren. 

Namun begitu, ramai yang tidak memakan buah-buahan yang mencukupi. Vitamin C tidak boleh dihasilkan oleh badan kita dan mesti diambil dari sumber luar. Vitamin C ini juga mudah dimusnah oleh kepanasan haba semasa memasak. Oleh demikian, seseorang perlu mengambil buah-buahan yang mencukupi untuk mendapat vitamin C untuk keperluan harian.

Dengan mendapatkan jumlah vitamin C yang cukup, seseorang dapat merawat masalah kulit kering, kemerahan, kedutan dan tompok-tompok penuaan.

Cara mengambil vitamin C

Sekiranya anda jatuh ke dalam kumpulan yang berisiko, atau berasa seperti anda tidak mengambil cukup vitamin C dalam diet, maka suplemen vitamin C mungkin sesuai untuk anda. Kajian semasa menunjukkan bahawa dos tinggi vitamin C boleh membantu mencegah radang paru-paru atau selesema biasa di setengah-setengah individu.

Selain itu, mereka yang terdedah kepada senaman fizikal yang melampau atau suhu sejuk mungkin mengurangkan risiko selesema dengan suplemen vitamin C 250 mg hingga 1 gram vitamin C setiap hari.

Walau bagaimanapun, jika anda boleh, sebaiknya mengambil vitamin C dari diet anda jika mungkin, supaya anda boleh mendapat manfaat daripada semua nutrien dan antioksidan lain yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.


Blackmores Buffered C 30T

Beli dari Lazada Malaysia 

2. Biotin untuk Kesihatan Kulit - Manfaat Blackmores nail hair & skin

Jika anda tidak biasa dengan biotin, ia adalah salah satu dari beberapa "B-vitamin" dan secara teknikal dikenali sebagai vitamin B7.

Sekiranya anda mengetahui apa-apa tentang vitamin B, fungsi utamanya adalah untuk membantu menghasilkan tenaga dalam tubuh daripada metabolisme nutrien seperti asid lemak (lemak) dan glukosa (karbohidrat), yang juga boleh memberi anda rangsangan tenaga jika anda berasa lembap.

Bagaimana Biotin Membantu Rambut

Jadi, bagaimana Biotin memain peranan dari segi kesihatan rambut?

Biotin memainkan peranan penting dalam membina protein struktur yang dikenali sebagai keratin yang meluas dalam folikel rambut dan kuku (1).

Seperti yang anda bayangkan, kekurangan biotin boleh menyebabkan keguguran rambut atau pertumbuhan yang perlahan, dan suplemen biotin dapat membantu meningkatkan kadar rambut anda tumbuh, serta meningkatkan kekuatannya (2).

Walau bagaimanapun, jika diet anda sudah agak seimbang dan kaya dengan makanan yang mengandung biotin, suplemen biotin sahaja tidak akan memberi manfaat tambahan (3).

Kekurangan biotin agak jarang berlaku di negara maju; kerana makanan seperti:
  • daging (terutama hati),
  • kuning telur,
  • ikan,
  • kacang,
  • dan benih banyak di dalam diet biasa.
Sumber biotin vegetarian juga biasa, seperti pisang, soya, dan wortel.

Dos yang disyorkan: 20-30 μg / hari (4)

Mengenai dos, anda tidak perlu bimbang tentang memakan terlalu banyak biotin (diet anda atau melalui suplemen) dalam alasan, kerana ia adalah vitamin larut air dan apa-apa kelebihan dikeluarkan di dalam air kencing.

Blackmores - Kesihatan Kuku, Rambut dan Kulit

Mengandungi Biotin, vitamin C dan Zink
Blackmores Nails, Hair and Skin (Biotin) 60 Tablets 胶原蛋白片

Beli Dari Lazada Malaysia


3. Vitamin E

Kebaikan vitamin E ialah ia merupakan satu mikronutrien yang mempunyai fungsi anti-oxidant yang boleh melawan radikal bebas dan berfungsi sama seperti vitamin C. Namun, fungsi utamanya adalah untuk memberi perlindungan kepada kulit daripada sinar cahaya UV matahari. Dengan mendapatkan perlindungan daripada cahaya UV matahari, seseorang yang mempunyai vitamin E yang cukup mampu mengelakkan daripada mendapat tompok hitam dan kedutan penuaan.

Secara amnya, vitamin E boleh terhasil daripada sebum kulit, iaitu bahan minyak yang terhasil daripada liang pori di permukaan kulit. Dengan keseimbangan kadar sebum pada permukaan kulit, ia mampu mengelakkan masalah kekeringan pada kulit. Selain itu, ia juga membantu untuk mengelakkan kulit daripada mengalami masalah keradangan kulit. Sumber Vitamin E ialah melalui pemakanan kekacang seperti kacang almond, kacang hazelnut dan kuaci. Vitamin E juga boleh diambil melalui pil suplemen ataupun krim sapu topikal.

Dos yang disyorkan: 11-15 mg / hari (rujukan)

Seperti dengan vitamin lain yang larut lemak, anda perlu berhati-hati untuk tidak melebihi dos yang disyorkan untuk vitamin E, kerana jumlah yang berlebihan tidak akan dikeluarkan dari badan, dan ia boleh menyebabkan keracunan.

Blackmores Bio E 500 - Vitamin E 60s EXP:12/2021

Beli Dari Lazada Malaysia 


4. Blackmores untuk jerawat dan parut

Blackmores Bio ACE Plus untuk jerawat

Kurangkan masalah kulit berminyak dan berjerawat dengan gabungan Blackmores Bio ACE Plus dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000!

Bila diambil bersama, kandungan zink dalam Blackmores Bio ACE Plus boleh mengawal penghasilan minyak di kulit, dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000 pula membantu menstabilkan hormon dan membaiki kulit. Ia mengandungi antioksida yang tinggi serta selenium daripada ekstrak biji anggur yang boleh membaiki parut.

5. Vitamin D Blackmores


Vitamin D selalunya terhasil daripada penyerapan cahaya matahari kepada kulit. Vitamin akan diangkut ke dalam hati dan buah pinggang dimana ianya akan membantu dalam penghasilan kulit dan sel yang sihat.

Calcitriol adalah sejenis vitamin D yang dihasilkan oleh badan yang mempunyai beberapa fungsi terhadap kesihatan kulit dan tubuh badan. Terdapat kajian tentang calcitriol dimana krim calcitriol apabila digunakan dan disapukan pada permukaan kulit mampu mengurangkan keradangan dan iritasi kulit terutamanya terhadap mereka yang menghidap masalah psoriasis.

Blackmores Vitamin D3 1000 Iu: Beli online di Lazada Malaysia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

10 Lampin dan Pampers Terbaik 2024 : Harga dan Review