Susu untuk Ibu Hamil Trimester 3 - 2023

Jika anda berada di trimester ketiga, mungkin ibu hamil sudah mula menyesuaikan diri dengan keadaan dan fasa kehamilan. Bagaimanapun, wanita hamil tidak boleh mengambil mudah mengenai diet seimbang bagi memastikan tubuh mendapat nutrien yang diperlukan dan berkembang dengan sihat. 

Badan wanita hamil pada trimester ketiga menggunakan lebih banyak kalori berbanding sebelum ini. Kalsium merupakan salah satu sumber penting yang diperlukan untuk pertumbuhan tulang dan gigi bayi dalam kandungan. Sumber utama kalsium boleh didapati dalam susu.

Kepentingan Minum Susu Untuk Ibu Mengandung

Beberapa kajian klinikal telah mengkaji kesan khusus susu berhubung dengan hasil kehamilan. Canadian Medical Association Journal (CAMJ) mendapati bahawa wanita yang minum satu cawan susu atau kurang setiap hari melahirkan bayi yang lebih kecil daripada ibu yang minum lebih banyak susu, dengan setiap cawan peningkatan dalam penggunaan susu harian meningkatkan berat lahir sebanyak 41 g.

Penyelidikan yang dibentangkan di American Academy of Neurology's Annual Meeting pada April 2010, mendapati bahawa risiko multiple sclerosis adalah lebih rendah pada wanita yang dilahirkan oleh ibu dengan pengambilan susu yang tinggi semasa mengandung.

Dalam artikel ini, kami akan memperkenalkan beberapa jenis susu yang disyorkan untuk ibu hamil untuk membantu memastikan keperluan nutrien mereka tercukupi.


Waktu Sesuai Minum Susu untuk Ibu Mengandung

Terdapat beberapa masa yang sesuai untuk minum susu untuk ibu mengandung, antaranya:

- Selepas sarapan: Ini adalah masa yang sesuai untuk minum susu kerana ia akan membantu membekalkan tenaga sepanjang hari.

- Sebelum tidur: Minum susu sebelum tidur boleh membantu ibu mengandung tidur lebih lena dan merasa lebih selesa.

- Selepas makan: Minum susu selepas makan boleh membantu menetralkan asid dalam perut dan membantu pencernaan.

Susu untuk Ibu Hamil Trimester 3

1. Enfamama A+ 

Produk dari Mead Johnson ini bertindak melindungi fetus anda daripada jangkitan virus yang berbahaya. Ia sesuai kepada ibu yang baru pertama kali hamil atau yang telah berpengalaman. Enfamama A+ ini kaya dengan nutrisi sokongan seperti asid folik, vitamin B6 dan DHA serta Choline yang membantu tumbesaran janin sempurna. Inulin atau ‘prebiotic’ pula membantu mengekalkan kesihatan usus si ibu.

Susu ini sesuai terhadap kandungan yang berusia 1 hingga 3 bulan.

Harga Susu Enfamama+

RM59.90, 900g di Lazada

RM64.00, 900g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


2. Frisomum Gold / Susu Untuk Ibu Hamil Trimester 3
susu frisomum gold untuk ibu hamil

Trimester ketiga memerlukan nutrien yang lebih tinggi untuk memastikan perkembangan bayi yang sehat dan optimal. Kalsium dan vitamin D masih diperlukan untuk memastikan tumbesaran tulang bayi, serta protein untuk membantu proses persiapan melahirkan.

Frisomum memastikan keperluan ibu dan si kecil mendapat nutrisi yang lengkap. Ianya tinggi dengan kalsium untuk menguatkan tulang si kecil manakala kandungan DHAnya pula cukup bagi keperluan perkembangan otak dan juga mata si manja. Frisomum juga susu yang baik dalam membantu untuk memberi tenaga ketika loya dan juga penat di saat hamil.

Bahkan, ianya juga susu yang bagus untuk membantu sistem pencernaan si ibu semasa hamil. Sesuai untuk ibu hamil yang mengalami masalah penyakit diabetes, rasanya kurang manis membuatkan susu ini menjadi pilihan utama wanita hamil di luar sana.

Harga Frisomum Gold

RM52, 900g di Lazada

RM52, 900g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


3. Similac Mom 900g Susu Ibu Hamil Dan Menyusu Dengan DHA 

Similac Mom 900g Susu Ibu Hamil Dan Menyusu Dengan DHA

Susu ini menyokong pengambilan nutrisi yang disyorkan untuk ibu hamil & menyusu. Rendah lemak untuk pengurusan berat badan yang baik. Dengan 23 vitamin & mineral untuk menyokong hasil pertumbuhan & berat badan yang lebih baik

Harga Susu Similac Mom 



4. Anmum Materna

anmum materna untuk ibu menyusu


Anmum Materna dirumus khas untuk menyokong keperluan pemakanan ibu hamil dan bayi yang sedang berkembang di dalam rahim. Sesuai diambil oleh wanita yang sedang merancang kehamilan, ibu hamil dan ibu menyusu.

Antara sebab yang membuatkan Ibu suka jenama Anmum ni, kita ada pilihan untuk memilih susunya yang berperisa asli dengan tiada kandungan gula tambahan. Sekiranya anda ingin susu ibu mengandung tanpa gula, memang tak ada lah. Pilihan terbaik selepas itu ialah susu rendah gula.

Susu ini juga juga rendah lemak dan terdapat dalam pek jenis stik yang memudahkan pengambilannya.

Selain itu, Anmum Materna mengandungi khasiat dibawah
  • Gangliosida
  • Asid lemak penting
  • Asid sialik (Sialic)
  • Asid folik yang berperanan penting untuk pertumbuhan mental bayi
Ibu mengandung boleh minum susu ini setiap hari untuk cukupkan keperluan zat besi & asid folik harian.

Harga Susu Anmum Materna

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


5. Susu Mamil Mama

mamil mama untuk ibu mengandung

Dumex Mamil Mama dengan rumusan terkini merupakan suplemen khusus untuk ibu yang menyokong kesihatan ibu mengandung dan menyusu secara keseluruhan. Bolehlah jadi milk booster untuk tambahkan susu ibu. Tiada susu terbaik untuk bayi melainkan susu ibu. Sebab itu wajib usaha untuk banyakkan susu badan dulu. Tak perlu harapkan susu formula.

Susu terbaik utk ibu hamil Mamil Mama direka khas dengan sistem Nutrisi PreciNutri ™ dan kombinasi prebiotik GOS / lcFos dalam nisbah 9: 1 unik dengan paten antarabangsa.

Ia menyokong kesihatan usus yang baik untuk ibu hamil, mengoptimumkan jumlah diet yang betul untuk memenuhi keperluan pemakanan anak yang sentiasa berubah.

Harga Susu Dumex Mamil Mama


Tiada stok? Cari di Shopee

Berkaitan..

Susu untuk Tambah Susu Badan

Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1, Langkah 2 dan Langkah 3

Susu untuk Ibu Hamil Rendah Gula

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

10 Lampin dan Pampers Terbaik 2024 : Harga dan Review