Suplemen dan Vitamin Terbaik untuk Masalah Rambut di Malaysia 2020

Adakah benar bahawa vitamin atau suplemen boleh mengatasi atau menyembuh masalah rambut anda? Fakta atau cerita dongeng?

Mari kita menyiasat dan lihat dengan teliti apa yang kami cadangkan sebagai suplemen terbaik untuk kesihatan rambut anda.



Biotin untuk Rambut Malaysia

Sehingga beberapa tahun kebelakangan ini, nampaknya seperti jenis biotin yang terbang di bawah radar sejauh suplemen vitamin berkenaan. Jika anda tidak biasa dengan biotin sudah, ia adalah salah satu dari beberapa "B-vitamin", Secara teknikal dikenali sebagai vitamin B7.

Sekiranya anda mengetahui apa-apa tentang vitamin B, tuntutan utamanya adalah untuk membantu menghasilkan tenaga dalam tubuh daripada metabolisme nutrien seperti asid lemak (lemak) dan glukosa (karbohidrat), yang juga boleh memberi anda sedikit yang bagus rangsangan tenaga jika anda berasa lembap.

Bagaimana Biotin Membantu Rambut

Jadi, apa yang perlu dilakukan dengan kesihatan rambut? Banyak!

Biotin memainkan peranan penting dalam membina protein struktur yang dikenali sebagai keratin yang meluas dalam folikel rambut dan kuku (1).

Seperti yang anda bayangkan, kekurangan biotin boleh menyebabkan keguguran rambut atau pertumbuhan yang perlahan, dan suplemen biotin dapat membantu meningkatkan kadar rambut anda tumbuh, serta meningkatkan kekuatannya (2).

Walau bagaimanapun, jika diet anda sudah agak seimbang dan kaya dengan makanan yang mengandung biotin, suplemen biotin sahaja tidak akan memberi manfaat tambahan (3).

Kekurangan biotin agak jarang berlaku di negara maju; kerana makanan seperti:
  • daging (terutama hati),
  • kuning telur,
  • ikan,
  • kacang,
  • dan benih banyak di dalam diet biasa.
Sumber biotin vegetarian juga biasa, seperti pisang, soya, dan wortel.

Dos yang disyorkan: 20-30 μg / hari (4)

Mengenai dos, anda tidak perlu bimbang tentang memakan terlalu banyak biotin (diet anda atau melalui suplemen) dalam alasan, kerana ia adalah vitamin larut air dan apa-apa kelebihan dikeluarkan di dalam air kencing.

Now Biotin (Biotin Halal Malaysia)

Now Biotin 1000mcg, 100 Capsules, Support Healthy Hair & Nails

RM 35 (promosi 35% diskaun) > Lazada Malaysia


Kolagen

Seperti biotin, kolagen memain peranan yang penting. Ia seolah-olah berada di mana-mana sekarang - dan jika anda memahami apa yang dilakukan oleh kolagen, anda akan faham mengapa. Seperti keratin, kolagen adalah protein struktur yang penting - tetapi dibatasi pada rambut dan kuku, kolagen boleh didapati dalam kira-kira 25 hingga 30 peratus protein dalam badan anda (5).

Kolagen meluas dalam:tisu penghubung (tulang rawan, ligamen, dan tendon)



  • kulit,
  • tulang,
  • salur darah,
  • dan juga mata anda.


  • Bagaimana Kolagen Membantu Rambut

    Jadi, di mana rambut dimainkan? Ia cukup mudah. Seperti yang telah kami pelajari, kolagen membantu menguatkan saluran darah dan arteri dalam sistem peredaran darah anda.

    Kapal yang lebih kuat membolehkan peredaran yang lebih baik, yang dapat membantu tubuh anda memberikan lebih banyak nutrien kepada folikel rambut. Secara umum, suplemen kolagen dapat membantu rambut anda menjadi lebih kuat, lebih lembap, berkilau, dan berkembang dengan lebih cepat (6).

    Dos yang disyorkan: 8-12 g / hari (7)

    Kerana kolagen hanyalah sejenis protein, anda tidak perlu risau tentang berlebihan - tetapi perlu disedari bahawa ia mungkin mengambil beberapa minggu atau bulan untuk suplemen kolagen untuk membuat perubahan dalam rambut anda, kerana kedai kolagen habis badan anda mungkin perlu diisi semula.


    Tembaga (Copper)

    Tembaga diperlukan dalam jumlah yang sangat kecil oleh badan. Bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa fungsinya adalah sesuatu yang kurang menarik.

    Bagaimana Tembaga Membantu Rambut

    Apabila ia datang kepada rambut, tembaga diperlukan untuk menyebarkan helai kolagen, menambah kekuatannya. Tembaga juga berfungsi dalam pembangunan sel papilla - ini adalah sel-sel khusus yang akhirnya membawa kepada pertumbuhan folikel rambut (8).

    Walaupun lebih banyak kajian sememangnya diperlukan, penyelidikan awal menyimpulkan bahawa tahap tembaga serum yang rendah mungkin dikaitkan dengan keguguran rambut yang disebabkan oleh keadaan seperti alopesia dan kebotakan pola lelaki.

    Oleh itu, suplemen tembaga (sebagai sebahagian daripada multivitamin) boleh membantu mencegah keguguran rambut dan meningkatkan kualiti rambut sedia ada.

    Dos yang disyorkan: 700-900 μg / hari (9)


    Asid Folik (Vitamin B9)

    Jika anda pernah mendengar asid folik sebelum ini, anda mungkin telah menjadi ibu bapa! Pengambilan folik asid yang mencukupi adalah penting semasa mengandung untuk memastikan sistem saraf bayi berkembang dengan baik, jadi asid folik biasanya dimasukkan ke dalam vitamin prenatal.

    Bagaimana Folik Asid Membantu Rambut

    Apa yang anda mungkin tidak sedari adalah bahawa asid folik juga merupakan salah satu vitamin B yang banyak - secara rasmi dikenali sebagai vitamin B9 atau folacin (10).

    Seperti vitamin B lain, anda mungkin kekurangan asid folik jika anda tidak mendapat pengambilan makanan yang mencukupi. Kekurangan asid folik boleh menyebabkan anemia, kehilangan rambut, dan tenaga yang rendah.

    Seperti vitamin B yang lain, asid folik mempunyai banyak peranan yang berbeza dalam tubuh, termasuk menyediakan nutrien dan darah ke kulit kepala dan folikel rambut. Banyak makanan yang diperkaya dengan asid folik, seperti roti dan bijirin.

    Walau bagaimanapun, jika anda masih mendapati bahawa pengambilan asid folik anda kurang, suplemen boleh membantu dengan kesihatan rambut anda serta masalah lain.

    Dos yang disyorkan: 300-400 μg / hari (dari diet - atau folat tambahan 600-800 μg / hari)


    Besi (Iron)

    Besi adalah penting untuk begitu banyak proses dalam badan anda, dan ia adalah sedikit pahlawan tanpa had ketika datang ke kesihatan rambut.

    Bagaimana Besi Membantu Rambut

    Sama seperti kolagen, peranannya berkaitan dengan aliran darah, tetapi tidak seperti kolagen, besi adalah mineral dan bukannya protein. Walau bagaimanapun, besi adalah komponen protein yang dikenali sebagai hemoglobin yang terdapat dalam sel darah merah.

    Hemoglobin bertanggungjawab memberikan oksigen kepada darah (dan oleh itu untuk folikel rambut juga), jadi masuk akal bahawa pengambilan besi yang mencukupi membantu meningkatkan kesihatan rambut anda (11).

    Malangnya, kekurangan zat besi adalah kekurangan pemakanan yang paling biasa di seluruh dunia, terutamanya di kalangan wanita yang mengandung umur (disebabkan oleh pengambilan yang lemah serta kehilangan darah melalui haid)12). Anemia kekurangan zat besi boleh menyebabkan pelbagai masalah, termasuk kehilangan rambut atau penipisan (13).

    Walaupun kebanyakan orang yang mengambil suplemen besi bertujuan mengurangkan keletihan dan tahap tenaga yang lebih baik, rambut yang sihat selalu menjadi kesan sampingan yang baik. Secara umum, zat besi membantu meningkatkan pertumbuhan dan ketebalan rambut, serta mencegah rambut gugur berlebihan.

    Dos yang disyorkan:
    • 8-11 mg / hari untuk orang dewasa yang sihat,
    • 15-18 mg / hari untuk wanita berumur 14-50
    Jika anda memilih untuk mengambil suplemen besi, pastikan untuk mengambilnya secara berasingan suplemen kalsium, susu, atau antacid, kerana kalsium boleh berinteraksi dengan penyerapan zat besi.

    Penyerapan zat besi biasanya lebih baik pada perut kosong, tetapi jika vitamin cenderung menjadikan anda lelah, anda pasti boleh mengambilnya dengan makanan ringan atau makanan.


    L-Cysteine

    Walaupun anda fikir anda tahu sedikit mengenai pemakanan, anda mungkin tidak terbiasa dengan yang ini. Nah, mari kita menyelam masuk ke dalamnya. L-cysteine ​​adalah satu susunan atom sistein asid amino. Seperti asid amino lain, sistein adalah blok bangunan untuk pelbagai jenis protein.

    Walau bagaimanapun, sistein adalah salah satu daripada segelintir asid amino yang dikelaskan sebagai syarat penting. Ini bererti bahawa badan kita biasanya menghasilkan beberapa sistein, tetapi tidak selalu cukup untuk keperluan kita, terutama semasa tempoh penyakit, kecederaan, atau pertumbuhan.

    Bagaimana L-Cysteine ​​Membantu Rambut

    Apabila badan anda mempunyai cysteine ​​yang mencukupi, ia boleh digunakan untuk membina keratin, membolehkan rambut anda tetap kuat, mencegah kerosakan, dan mengekalkan kelembapan. Cysteine ​​juga diperlukan untuk metabolisme biotin, yang telah kami usahakan dapat membantu anda mengekalkan rambut yang sihat.

    Satu kajian mendapati bahawa suplemen yang mengandung L-cysteine ​​membantu wanita dengan alopecia untuk menaikkan semula sejumlah besar rambut dalam tempoh hanya tiga bulan (14).

    Sementara itu, kajian 2015 menyimpulkan bahawa L-cysteine ​​dapat meningkatkan kekuatan rambut serta meningkatkan pertumbuhan rambut pada wanita dengan rambut menipis (15).

    Dos yang disyorkan: 600-900 mg / hari (16)

    Walaupun ia tidak mungkin menjadi suplemen biasa yang terdapat di kedai ubat tempatan anda, anda perlu mencari suplemen L-cysteine ​​yang berkualiti dalam talian. Pastikan anda memilih jenama yang boleh dipercayai yang dimajukan mengenai ramuan, pemprosesan, dan dos.

    Jika anda lebih suka mendapatkan sistein dari sumber makanan (dan siapa yang tidak?), Ia boleh didapati dengan mudah dalam makanan seperti keju, kacang soya, biji bunga matahari, oat, dan daging lembu.


    Vitamin A

    Vitamin A cukup banyak rockstar ketika datang ke rambut anda. Bukan sahaja vitamin A membantu sel rambut tumbuh, tetapi ia juga berfungsi dengan kulit untuk menghasilkan sebum, bahan yang membantu mengekalkan kulit kepala dan rambut lembap dan kuat (17).

    Jika diet anda kurang vitamin A, anda mungkin mengalami keguguran rambut (18). Oleh sebab vitamin A adalah vitamin larut lemak, kekurangan boleh berlaku pada orang-orang yang menggunakan diet rendah lemak.

    Walau bagaimanapun, seperti semua vitamin larut lemak, mengambil terlalu banyak vitamin A boleh menyebabkan keracunan, kerana lebihan akan disimpan di dalam tisu anda dan bukannya dikeluarkan dalam air kencing. Cukuplah, vitamin A berlebihan juga boleh menyebabkan keguguran rambut (19).

    Dos yang Disyorkan: 600-700 RAE / hari untuk wanita, 600-900 RAE / hari untuk lelaki.


    Vitamin C

    Jika anda tahu apa-apa tentang satu vitamin, mungkin vitamin C. Vitamin larut air ini dipuji kesihatan imun serta banyak fungsi lain - tetapi adakah anda tahu bahawa ia juga memainkan peranan penting dalam kesihatan rambut anda?

    Bagaimana Vitamin C Membantu Rambut

    Vitamin C diperlukan agar tubuh dapat mensintesis kolagen, dan seperti yang telah kami pelajari, kolagen sangat penting untuk folikel rambut yang kuat dan sihat (20).

    Vitamin C juga memainkan peranan dalam metabolisme protein, yang mana termasuk kolagen dan keratin.

    Vitamin C juga diperlukan untuk penyerapan zat besi (yang juga kita pelajari adalah penting untuk rambut yang sihat) dan berfungsi sebagai antioksidan, membantu sel-sel badan anda melawan proses penuaan.

    Oleh kerana manusia tidak boleh membuat vitamin C sebagai haiwan lain, kita perlu mendapatkannya daripada diet kita. Untungnya, vitamin C didapati dengan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran yang lazatnya sudah anda makan. Kerana kekurangan vitamin C jarang berlaku hari ini (adakah anda melihat sesiapa yang mengalami sakit kepala baru-baru ini?), Kemungkinan bahawa anda tidak memerlukan suplemen.

    Dos yang disyorkan:
    • 45-90 mg / hari untuk lelaki,
    • 45-75 mg / hari untuk wanita (4)
    Walau bagaimanapun, jika anda seorang pemetik makanan terkenal yang menghindari buah-buahan dan sayur-sayuran di semua kos, vitamin C tambahan mungkin berbaloi. Ia adalah vitamin larut air, jadi anda tidak perlu risau tentang berlebihan, tetapi ia masih menjadi aturan yang baik untuk mengikuti dos yang dianjurkan pada botol.

    Berkaitan: Suplemen Vitamin C Terbaik di Malaysia

    Vitamin E

    Seperti vitamin C, vitamin E juga memainkan peranan sebagai antioksidan. Walau bagaimanapun, vitamin E sedikit kurang terkenal daripada rakan sejawatannya.

    Bagaimana Vitamin E Membantu Rambut

    Vitamin E telah dikaji untuk keupayaannya untuk mencegah keguguran rambut, dan satu kajian mendapati bahawa suplemen vitamin E membantu meningkatkan pertumbuhan rambut berbanding dengan plasebo (21).

    Kajian lain menyimpulkan bahawa tambahan vitamin E memberikan 34.4 lebih banyak pertumbuhan rambut berbanding plasebo selepas lapan bulan (22).

    Dos yang disyorkan: 11-15 mg / hari(4)

    Seperti dengan vitamin lain yang larut lemak, anda perlu berhati-hati untuk tidak melebihi dos yang disyorkan untuk vitamin E, kerana jumlah yang berlebihan tidak akan dikeluarkan dari badan, dan ia boleh menyebabkan keracunan.


    Zink

    Seperti tembaga, zink adalah mineral surih yang memerlukan pengambilan minimum untuk hasil maksimal. Zink terutamanya memainkan peranan dalam kesihatan rambut - khususnya pertumbuhan dan pembaikan, serta penyelenggaraan kelenjar yang berkaitan dengan folikel rambut.

    Bagaimana Zinc Membantu Rambut

    Walaupun kekurangan zink agak jarang berlaku, keguguran rambut adalah salah satu daripada gejala utama (24). Orang yang menderita malnutrisi yang berpunca daripada alkohol atau penyakit (terutamanya penyakit usus radang dan sindrom malabsorptive) berada pada risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan kekurangan zink.

    Di samping itu, ramai orang yang mempunyai keadaan yang menyebabkan keguguran rambut (seperti alopecia) didapati kekurangan zink (25).

    Dos yang disyorkan:
    • 8-11 mg / hari untuk lelaki,
    • 8-9 mg / hari untuk wanita (9)
    Sekiranya anda menentukan bahawa anda kurang zink, suplemen boleh membantu anda untuk mengelakkan rambut gugur dan rambut regrow yang telah hilang (26). Walau bagaimanapun, anda perlu berhati-hati dengan dos, sebagai zink tambahan yang berlebihan sebenarnya boleh mempunyai kesan yang bertentangan - menggalakkan kehilangan rambut.

    Jika anda memilih suplemen, pastikan untuk membatasi suplemen zink untuk beberapa minggu, kerana penggunaan jangka panjang boleh menjejaskan sistem imun anda dan juga membawa kepada kekurangan tembaga (24).

    Jika anda lebih suka mendapatkan zink anda dari sumber makanan, biji labu, kacang merah, dan bayam adalah sumber yang sangat baik.


    Jadi, bagaimana anda membuat keputusan?

    Pertama, lakukan penyelidikan anda.

    Jika anda membaca ini, kerja bagus! Semua maklumat ini harus sangat membantu anda sebagai pengguna yang bermaklumat. Seperti kata klise lama, pengetahuan adalah kuasa.

    Seterusnya, berbincang dengan doktor anda.

    Walaupun anda tidak mengambil apa-apa ubat atau mempunyai sebarang keadaan perubatan, mereka mungkin mempunyai beberapa maklumat yang berguna untuk anda. Mereka mungkin mempunyai akses kepada kerja darah baru-baru ini yang menunjukkan kekurangan yang ringan atau melihat sesuatu yang lain dalam rekod perubatan anda bahawa anda tidak mempunyai petunjuk tentangnya.

    Biarkan doktor anda tahu bahawa anda berfikir untuk mengambil suplemen untuk rambut anda, dan lihat apa yang mereka cadangkan. Ia sangat mungkin menjadi sesuatu dalam senarai ini, dan mereka pasti mempunyai cadangan sejauh dos, kekerapan, dan berapa lama untuk mengambilnya.

    Sebaik sahaja anda memutuskan apa suplemen untuk dicuba

    Ambil perhatian yang sangat dekat dengannya. Apakah ramuannya? Adakah terdapat perkara di sana yang anda tidak kenal? Adakah senarai bahan kelihatan seperti buku kimia?

    Lazimnya, bahan-bahan yang lebih sedikit lebih baik, terutamanya jika anda hanya cuba menambah satu perkara. Ambil nasihat doktor anda mengenai dos, dan pastikan suplemen yang anda pilih dengan jumlah tersebut.

    Jangan pilih botol secara rawak kerana warna itu cantik, dan jangan hanya memilih yang paling murah yang boleh anda temui. Kualiti sering lebih mahal, jadi bersedia membuat pelaburan itu dalam penampilan dan kesihatan anda.

    Akhirnya, sebaik sahaja anda mula mengambil suplemen itu

    Perhatikan badan anda. . . bukan sahaja rambut anda tetapi memerhatikan apa-apa kesan sampingan atau perkara-perkara luar biasa yang berlaku. Kebanyakan kesan sampingan tambahan agak jarang berlaku dan hanya berlaku jika anda mengambil dos besar vitamin atau mineral, tetapi ia adalah lebih baik untuk berada di tempat yang selamat.

    Jika tidak, nikmatilah kesan yang bermanfaat bagi suplemen pilihan anda pada kesihatan rambut anda, dan hentikan penggunaan selepas beberapa minggu atau bulan setiap pengilang atau cadangan doktor anda.


    Ulasan

    Catatan popular daripada blog ini

    8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

    Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

    15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

    Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

    Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

    Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

    Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

    9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

    Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

    10 Lampin dan Pampers Terbaik 2024 : Harga dan Review