Harga dan Pusat Hair Transplant (Tanam Rambut) di Malaysia 2023

Hair transplant atau prosedur 'tanam rambut' adalah prosedur yang semakin popular untuk rawatan masalah keguguran rambut di Malaysia.

FUE hair transplant malaysia

Proses hair tranplant juga dikenali sebagai Transplantasi Rambut Follicular. Ia boleh dilakukan dengan menggunakan dua jenis prosedur iaitu Transplantasi Unit Follicular (FUT) atau Follicular Unit Extraction Hair Transplant (FUE).

Transplantasi Unit Follicular (FUT) adalah teknik pemindahan yang melibatkan kumpulan yang terdiri daripada satu hingga empat rambut yang dikenali sebagai unit folikel. Unit-unit folikel ini terdiri daripada kelenjar sebum (minyak atau sebum), otot kecil dan rambut vellus halus yang kadang-kala dikeluarkan dari kawasan penderma rambut dan dimasukkan ke kawasan penipisan atau botak (kawasan penerima) berikutan corak pertumbuhan rambut semula jadi. Teknik ini melibatkan penanaman unit folikel di kawasan sasaran melalui pembedahan stereomikroskopik. Secara umumnya prosedur ini akan meninggalkan parut halus apabila tepi luka ditutup.

Untuk Follicular Unit Extraction (FUE), ia adalah prosedur invasif yang minimum di mana ia melibatkan pengambilan unit folikel individu dari kawasan donor, sehelai rambut tanpa pembedahan. Doktor akan menuai unit folikel dan menanamnya di kawasan botak atau penerima. Tidak seperti FUT, FUE tidak meninggalkan luka donor linear. FUE kebanyakannya digunakan apabila pesakit telah mempunyai parut yang banyak dan kulit yang tidak sesuai untuk prosedur FUT.



Harga Hair Transplant di Malaysia

Kos hair transplant bergantung kepada 2 perkara.

Perkara pertama adalah bergantung kepada teknik doktor mengambil rambut sama ada di bahagian "donor" area atau dari belakang kepala. Perkara kedua adalah bergantung kepada jumlah rambut yang di ambil oleh doktor.

Kos purata untuk hair transplant, sama ada teknik FUE atau FUT adalah dalam lingkungan RM 6 - RM 12/folikel rambut di kebanyakan pusat atau klinik hair transplant.

Pastikan anda tahu perbezaan kos untuk satu rambut (kos/rambut) dengan kos untuk satu folikel rambut atau graft (kos/graft). Selalunya, klinik akan menyebut harga secara kos / folikel rambut atau graft. Satu 'graft' mempunyai 2 -3 rambut. Sebagai contoh, kos untuk 500 graft (folikel rambut) adalah berbeza dengan kos untuk 500 rambut. Pastikan anda mendapat penjelasan daripada klinik atau doktor supaya tidak keliru.

(Berkaitan: Hair transplant in Malaysia)



Pusat-pusat Hair Transplant di Malaysia

Hair transplant adalah prosedur perubatan yang rumit dan memerlukan pengalaman yang banyak. Doktor yang mengendalikan rawatan haruslah diiktiraf, berpengalaman dan bertauliah. Berikutnya adalah pusat-pusat hair transplant yang disyorkan di Malaysia.


1. Klinik Estetik and Pembedahan Plastik - Pusat Perubatan Avisena

Dr Wan Syazli Rodzaian Wan Ahmad - Pakar Klinikal
MD (UKM), MS (Plastic Surgery) (USM) - 2012, Fellowship in Microsurgery, Visiting Scholar in Aesthetic Plastic Surgery (Seoul, Korea)
Klinik Pembedahan Plastik dan Estetik Dr Syazli
Avisena Women's & Children's Specialist Hospital
No. 4, Jalan Ikhtisas, Seksyen 14, 4000 Shah Alam, Selangor, Malaysia.
WhatsApp: +60 13 998 9982

2. Klinik Dr Inder (Pusat Tanam Rambut Malaysia)

Perkhidmatan mereka termasuk pemulihan rambut oleh kaedah Follicular Unit Extraction (FUE), rawatan rambut gugur serta pemulihan bulu kening. Dr Inder pakar dalam pelbagai perkhidmatan estetik. Proses tanam rambut dilakukan dengan teliti agar keputusannya kelihatan semula jadi.

Dr Inder - MBBS, ABHRS
Dato' Dr Kuladeva Retnam - MBBS, FRCS (Plastic Surgery)

Lokasi: P-G-022, Centrestage, Jalan 13/1, Seksyen 13, 46200 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.

3. Klinik Rambut Dr Shah

Doktor Shah dikenali sebagai doktor yang berpengalaman dalam transplantasi rambut. Klinik ini menawarkan rawatan FUE, PRP dan sebagainya. Juga dikenali sebagai DRS Medical Group, terdapat juga pelbagai perkhidmatan lain yang merawat bahagian kulit, muka dan badan. Lokasi klinik DRS terletak di Subang Jaya, Kuantan dan Johor.

DRS Medical Group - Tanam Rambut Subang Jaya
(known as Dr Shah Clinic)
Lokasi: No 29-30 , Level 1, SS 15/5A 47500 Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.

Dr. Shah Clinic - Tanam Rambut Johor Bahru
Lokasi: No 1, Jalan Idaman 9/3, Nusajaya, Johor Bahru, Johor, 79100, Malaysia.

DRS Medical Group - Tanam Rambut Kuantan
(known as Thalia Clinic)
Lokasi: No 3-14, Mahkota Square, Jalan Mahkota, 25000, Kuantan, Pahang, Malaysia.

4. Dr Ruban’s Skin & Hair Clinic

Di klinik ini, Dr Ruban menawarkan pelbagai teknik transplantasi rambut termasuk rambut pada kulit kepala, muka, badan dan bulu kening. Transplantasi FUT dan FUE dilaksanakan dengan kelengkapan moden. Klinik mereka adalah salah satu klinik terkemuka untuk pemindahan rambut dengan ulasan positif daripada pesakit. Terdapat 3 Klinik Dr Ruban iaitu di Wisma UOA Bangsar, Pusat Perubatan Sunway, dan Pantai Hospital Cheras.

Lokasi: 2-3A & 2-5, Level 2, Menara UOA Bangsar, No 5, Jalan Bangsar Utama 1, Kuala Lumpur.

5. DHI Hair Transplant Clinic

Dengan lebih daripada 47 tahun pengalaman dalam pemindahan rambut, klinik ini menggunakan teknik DHI yang bermaksud Direct Hair Implantation untuk semua prosedur tanam rambut. Dalam teknik ini, rambut tunggal diekstrak menggunakan instrumen yang dipatenkan dan dimasukkan ke dalam kawasan penerima oleh ahli bedah yang disahkan DHI.

Lokasi: KL South Clinic, 52, Jalan Selangor, PJS 7 Petaling Jaya, 46050 Selangor, Malaysia.

6. Dr Ko Clinic

Nama ini dikenali dan disanjung tinggi oleh rakyat tempatan. Disebabkan terdapat banyak cawangan yang terletak di seluruh Malaysia, klinik ini boleh diakses dengan mudah. Pusat transplantasi rambut ini diasaskan oleh Dr. Ko Chung Beng pada tahun 1997.

Lokasi (Ibu Pejabat): 10A-22A, Jalan Temoh, Off Jalan Goh Hock Huat, 41400 Klang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.

Harga Rawatan Rambut Dr Ko (Penang): oleh Chokia, Jun 21, 2017 di forum Lowyat.net.

RM 12 / folikel rambut
Sumber: https://forum.lowyat.net/topic/3655213/all

7. Pusat Perubatan Beverly Wilshire

Rawatan dan perkhidmatan mereka sememangnya premium dan mewah, dengan kemudahan kelas tinggi untuk keselesaan pelanggan. Pesakit boleh mendapat rawatan unik dalam persekitaran yang tenang dan damai di sini. Pusat-pusat mereka terletak di Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Johor Bahru.

Lokasi (Ibu Pejabat): Level 6, 8 & 9, Kenanga Tower, No. 237 Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur, Malaysia.

8. Premier Clinic

Mereka menawarkan rawatan individu yang profesional dengan menggunakan peralatan canggih oleh kakitangan yang mahir, dalam suasana yang santai. Kini, mereka mempunyai cawangan di empat lokasi di Lembah Klang.

Lokasi (Ibu Pejabat): No. 8 & 10, Ground Floor, Jalan Telawi 5, Bangsar Baru, 59100 Kuala Lumpur, Malaysia.


9. Dr Ruz Hair Transplant

Pemindahan Rambut Dr Ruz membantu memulihkan harga diri mereka dan mendapatkan semula keyakinan mereka dengan menyediakan Rawatan Pemulihan Rambut yang terbukti secara perubatan termasuk ubat oral, ubat topikal, Terapi Laser Tahap Rendah, Pemindahan Rambut FUE dan rawatan lain mengikut keadaan rambut.

Lokasi: No 7, 1, Jalan USJ 21/10, Usj 21, 47640 Subang Jaya, Selangor, Malaysia


10. Feathair Hair Growth Specialist

Ivy Yii dilantik sebagai pengurus besar Feathair. Dengan lebih 16 tahun kepakaran sebagai pakar pertumbuhan rambut, Ivy telah berdedikasi untuk menyediakan penyelesaian terbaik untuk rambut yang sihat dan cantik.

Lokasi: 1-25, Jalan Merbah 3, Bandar Puchong Jaya, 47170 Puchong, Selangor, Malaysia

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

10 Jenis Vitamin Blackmores Malaysia dan Fungsinya 2023