16 Susu untuk Ibu Hamil Terbaik 2023

Ibu hamil memerlukan nutrien yang tambahan untuk memastikan kesihatan mereka dan bayi yang sedang berkembang. Oleh itu, pemilihan susu yang sesuai sangat penting. 

Dalam artikel ini, kami akan memperkenalkan beberapa jenis susu yang disyorkan untuk ibu hamil untuk membantu memastikan keperluan nutrien mereka tercukupi.


Waktu Sesuai Minum Susu untuk Ibu Mengandung

Terdapat beberapa masa yang sesuai untuk minum susu untuk ibu mengandung, antaranya:

- Selepas sarapan: Ini adalah masa yang sesuai untuk minum susu kerana ia akan membantu membekalkan tenaga sepanjang hari.

- Sebelum tidur: Minum susu sebelum tidur boleh membantu ibu mengandung tidur lebih lena dan merasa lebih selesa.

- Selepas makan: Minum susu selepas makan boleh membantu menetralkan asid dalam perut dan membantu pencernaan.

- Pada waktu haus: Minum susu pada waktu haus adalah cara yang baik untuk memastikan ibu mengandung memperoleh cukup air dan nutrien yang diperlukan.

Sebagai tambahan, sangat penting untuk memastikan ibu mengandung memperoleh nutrien yang diperlukan melalui diet seimbang dan suplemen yang dicadangkan oleh doktor.


Susu untuk Ibu Hamil Terbaik 2023

1. Enfamama A+ / Susu Untuk Ibu Hamil 0-3 Bulan

Produk dari Mead Johnson ini bertindak melindungi fetus anda daripada jangkitan virus yang berbahaya. Ia sesuai kepada ibu yang baru pertama kali hamil atau yang telah berpengalaman. Enfamama A+ ini kaya dengan nutrisi sokongan seperti asid folik, vitamin B6 dan DHA serta Choline yang membantu tumbesaran janin sempurna. Inulin atau ‘prebiotic’ pula membantu mengekalkan kesihatan usus si ibu.

Susu ini sesuai terhadap kandungan yang berusia 1 hingga 3 bulan.


Harga Susu Enfamama+

RM59.90, 900g di Lazada


Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


2. Nestle Mom / Susu Untuk Ibu Hamil Trimester Pertama

Trimester pertama memerlukan nutrien penting seperti folat dan asid folik untuk memastikan perkembangan sistem saraf bayi yang sehat. Ibu hamil juga memerlukan nutrien seperti protein, kalsium, dan vitamin D untuk memastikan perkembangan bayi yang sehat.

Nestle Mom mengandungi gabungan nutrien yang dirumus khas untuk memenuhi keperluan anda dan anak anda yang sedang membesar. Susu formula ini sesuai untuk ibu-ibu yang mengandung ketika berada di trimester pertama.

Ini kerana mengandungi Prebiotik(FOC), Asid Folik, DHA, Kalsium, Zat Besi, Vitamin A, C, D dan Zink. Semua nutrisi penting ini dapat memberikan khasiat pemakanan yang sihat dan seimbang pada si ibu dan anak.

Selain itu, mengandungi protein yang dapat memberikan keperluan kandungan bakteria baik Bifidus BL yang bertindak melindungi usus si ibu. Paling penting, kandungan susu ini 0% sucrose dimana diperbuat daripada 100% laktosa untuk membantu mengimbangi para gula dalam darah. productnation


Harga Susu Nestle Mom 

RM29.50, 600g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


3. HEALTH PARADISE Organic Millet Milk / Susu Untuk Ibu Hamil Trimester 2

Semasa di trimester kedua, badan ibu mengandung memerlukan lebih banyak tenaga dan nutrisi bagi memenuhi keperluan fizikal untuk perkembangan bayi dalam kandungan, pertumbuhan tisu maternal dan persediaan untuk penyusuan badan. 

Trimester kedua memerlukan lebih banyak nutrien seperti kalsium dan vitamin D untuk memastikan tumbesaran tulang bayi. Ibu hamil juga perlu memastikan mereka mendapat cukup protein dan folat.

Susu Organik Millet ini kaya dengan Vitamin B seperti B6, kalsium, zat besi, potassium, magnesium dan zink serta bebas gluten yang  dapat mengawal kadar kolestrol badan sambil memberi nutrisi yang diperlukan. Susu organik ini juga berasaskan alkali dan bagus untuk sistem pencernaan serta menjaga usus ibu agar dapat memberi khasiat penting buat si kecil dalam kandungan. 


Harga Susu Health Paradise

RM76.90, 700g di Lazada

RM70, 700g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


4. Momma Pregolact / Susu Untuk Tambah Susu Badan

Momma Pregolact diformulasi daripada bahan-bahan premium berkualiti, susu berjenama MOMMA Pregolact ini adalah satu produk yang tidak mengandungi krimer, tiada gula dan rendah lemak. Ia mampu meningkatkan bilangan Hemoglobin (HB) dan membantu mengurangkan rasa keletihan, sakit belakang dan lenguh kaki yang kerap dialami oleh ibu mengandung semasa di trimester kedua.

Susu ini juga bagus untuk tambah susu badan ibu. Ianya sesuai diambil oleh ibu yang sedang hamil atau menyusu badan. 


Harga Susu Momma Pregolact

RM90, 420g (21 satchets) di Lazada

RM90, 420g (21 satchets) di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


5. Frisomum Gold / Susu Untuk Ibu Hamil Trimester 3

susu frisomum gold untuk ibu hamil

Trimester ketiga memerlukan nutrien yang lebih tinggi untuk memastikan perkembangan bayi yang sehat dan optimal. Kalsium dan vitamin D masih diperlukan untuk memastikan tumbesaran tulang bayi, serta protein untuk membantu proses persiapan melahirkan.

Frisomum memastikan keperluan ibu dan si kecil mendapat nutrisi yang lengkap. Ianya tinggi dengan kalsium untuk menguatkan tulang si kecil manakala kandungan DHAnya pula cukup bagi keperluan perkembangan otak dan juga mata si manja. Frisomum juga susu yang baik dalam membantu untuk memberi tenaga ketika loya dan juga penat di saat hamil.

Bahkan, ianya juga susu yang bagus untuk membantu sistem pencernaan si ibu semasa hamil. Sesuai untuk ibu hamil yang mengalami masalah penyakit diabetes, rasanya kurang manis membuatkan susu ini menjadi pilihan utama wanita hamil di luar sana.


Harga Frisomum Gold

RM52, 900g di Lazada

RM52, 900g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


6. V-Soy Multi Grain / Susu Kedelai Untuk Ibu Mengandung

vsoy multigrain untuk ibu hamil

Susu kedelai boleh menjadi pilihan yang baik bagi ibu hamil yang mencari sumber nutrien alami. Susu kedelai mengandungi protein tinggi, kalsium, dan banyak vitamin dan mineral lain yang penting bagi ibu hamil. Ia juga rendah lemak dan kolesterol, dan boleh digunakan sebagai alternatif untuk susu sapi oleh ibu hamil yang mempunyai masalah intoleransi laktosa atau alahan susu.

Walau bagaimanapun, susu kedelai perlu dicampurkan dengan bahan lain, seperti gula atau pemanis, untuk memberikan rasa yang lebih enak. Juga, pastikan untuk memilih susu kedelai yang mengandungi bahan tambahan seperti vitamin B12 dan zat besi untuk memastikan keperluan nutrien ibu hamil tercukupi.

---

V-Soy juga punya produk susu kedelai yang dicampur dengan beras merah dan malt. Rasanya pasti sangat enak dan juga mengenyangkan untuk ibu hamil. Dari sisi nutrisinya, V-Soy Multi Grain juga punya semua kandungan seperti varian originalnya, jadi cocok untuk membantu pertumbuhan janin.

Bumil bisa mengonsumsinya pada pagi hari untuk sarapan. Susu ini sangat mengenyangkan walaupun hanya dikonsumsi langsung tanpa tambahan apa pun. Dengan malt dan wijen hitam di dalamnya, pencernaan kamu pun akan lebih sehat dan membantu melancarkan buang air besar.


Harga V-Soy Multi Grain

RM6.40, 4 x 200ml di Lazada

RM6, 1000ml di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


7. Susu DALUCIA / Susu Almond Untuk Ibu Mengandung

susu almond dalucia

Almond Milk Dalucia diperkaya dengan kalsium, protein dan fiber dimana sangat sesuai diminum setiap hari. Selain itu, susu ini dihasilkan dengan perisa vanila membuatkan anda tidak muak minum di waktu pagi atau sebelum tidur.

Apa yang menarik tentang susu badam Dalucia ini dapat memperlahan aliran makanan dalam usus dimana menjadikan kita kenyang lebih lama dan kurang makan. Susu ibu mengandung tanpa gula tambahan ini tiada kolesterol dan sangat baik untuk kesihatan jantung dan anda yang bermasalah kencing manis.

Susu badam Dalucia adalah “lactose-free” dan tidak menyebabkan sakit perut selepas minum. Senang kata, susu ini berupaya membantu untuk mengawal berat badan dengan cara yang sihat. 


Harga Susu Dalucia

RM118.40, 15 x 25g - Beli di Lazada

RM150, 45 x 25g - Beli di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


Susu Kambing Untuk Ibu Mengandung

Susu kambing mempunyai beberapa kelebihan nutrien seperti protein dan kalsium, tetapi ia juga mungkin mengandungi jumlah sodium yang lebih tinggi daripada susu sapi, yang boleh memberikan kesan buruk pada ibu hamil dengan kondisi tertentu. 

Susu kambing boleh diambil oleh ibu mengandung, tetapi ia perlu dilakukan dengan berhati-hati dan dengan nasihat doktor. Beberapa ibu hamil mungkin mempunyai alahan atau intolerans terhadap susu kambing, jadi ia penting untuk berbincang dengan doktor sebelum memulakan penggunaan susu kambing. 

Oleh itu, sentiasa berbincang dengan doktor anda sebelum mengambil susu kambing.


8. Susu Kambing Bonlife Purenat Untuk Ibu Mengandung

Susu Bonlife PURENAT MOM ini sesuai untuk ibu hamil, wanita yang cuba untuk mengandung, wanita berpantang serta ibu menyusukan anak. Susu ini juga sesuai untuk wanita yang vegetarians serta yang mempunyai alahan terhadap susu lembu.

Selain itu, susu ibu mengandung tanpa gula tambahan ini mengandungi diet trans lemak yang tinggi dimana dapat menyihatkan si ibu dan anak dalam kandungan. Paling penting, tidak mengandungi bahan pengawet, perasa tiruan dan pewarna tiruan kerana bahan ini tidak selamat untuk ibu hamil dan menyusu.

Susu kambing yang menjadi bahan utama membantu sistem penghadaman, meningkatkan imunisasi dalam badan dan menguatkan tulang dan gigi. Malah, sesuai untuk ibu menyusu kerana dapat meningkatkan demand susu untuk si comel anda.

Cara pengambilan susu ini dengan mencampurkan 4 skop (32g) ke dalam 250ml air suam. Disarankan mengambil satu cawan setiap hari. 


Harga Susu Bonlife Purenat Mom

RM145, 800g di Lazada

RM138, 800g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


9. Karihome Mama Milk Powder / Susu Kambing Karihome Untuk Ibu Mengandung

Formula Susu Kambing Karihome Mama mengandungi nutrien penting yang dibutuhkan oleh ibu hamil dan menyusui seperti folat, kalsium, dan DHA. Susu kambing lebih lembut pada perut dan memberikan nutrisi lengkap bagi ibu dan anak.


Harga Susu Kambing Karihome Mama

RM56.10, 400g di Lazada

RM53.70, 400g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


10. Susu Kambing Hi Goat Untuk Ibu Mengandung

susu kambing untuk ibu hamil

Kelebihan Susu Kambing Hi GOAT

✔️Sangat baik untuk ibu mengandung

✔️Menambah pengeluaran susu ibu

✔️Mengelak penyakit demam kuning kepada bayi

✔️Tidak menyebabkan alahan

✔️Kuatkan sistem imunisasi

✔️Bersifat alkali

✔️Tingkatkan daya peka, tumpuan dan ingatan

✔️Lancarkan sistem penghadaman dan usus

✔️Membantu mengubati Kanser,

✔️Demam Kuning.

✔️Gastrik

✔️Asma (Lelah), Penyakit Kulit, Ulser,

✔️Imbangi gula dalam darah

✔️Imbangi kolestrol dalam badan kita

✔️Memulihkan tenaga batin

✔️Awet muda


Harga Susu Kambing Hi Goat

RM12.90, 21g x 12 di Lazada

RM10.70, 21g x 15 di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


11. Marigold HL - Susu HL untuk Ibu Mengandung

susu marigold hl untuk ibu mengandung

Susu HL mengandungi nutrien penting seperti kalsium, protein, dan vitamin D yang diperlukan oleh ibu hamil untuk memastikan perkembangan bayi yang sehat.


Harga Susu Marigold HL

RM8.70, 1000ml di Lazada

RM8.90, 1000ml di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


12. Anlene Actifit - Susu Anlene Untuk Ibu Mengandung

Susu Anlene Actifit tidak hanya diperuntukan bagi kamu yang sudah menginjak usia 19 - 50 tahun, namun juga aman dikonsumsi oleh ibu hamil. 

Manfaat Susu Anlene Actifit

Susu Anlene Actifit dikombinasikan dengan nutrisi untuk memperkuat tulang dan mengandung 2x lebih banyak kalsium dibandingkan dengan susu biasa. Susu Anlene Actifit juga diperkaya dengan vitamin D yang baik untuk tulang, zinc untuk pembentukan tulang dan magnesium yang bantu proses mengikat kalsium.

Anlene Actifit sangat membantu memastikan pengembangan puncak massa tulang dan mempertahankan kepadatan mineral tulang. Susu ini juga efektif memelihara struktur inti tulang dan membantu mengendalikan regenarasi tulang. Penyerapan kalsium menjadi lebih maksimal bagi bayi dan ibu. Susu ini mampu mengoptimalkan proses mineralisasi tulang dan pembentukan struktur tulang, supaya kebutuhan kalsium ibu tetap terpenuhi selama hamil.


Harga Anlene Actifit

RM20.50, 600g di Lazada

RM20.90, 600g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


13. Susu UHT Frisian Flag - Susu Uht Untuk Ibu Mengandung

susu frisian flag untuk ibu hamil

Susu cair Siap Minum Frisian Flag turut menjadi salah satu susu UHT yang direkomendasi, Bunda. Tiap kemasannya mengandung rangkaian zat gizi makro seperti protein, karbohidrat dan lemak, serta zat gizi mikro, yakni multivitamin dan mineral.


Harga Susu UHT Frisian Flag

RM4.10, 370g di Lazada

RM5.50, 370g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


Susu Untuk Ibu Mengandung Yang Ada Kencing Manis

Susu mempunyai khasiat tersendiri yang bermanfaat kepada tubuh ibu dan bayi dalam kandungan. Namun bagi wanita yang menghidap penyakit kencing manis semasa mengandung, adalah penting untuk mengimbangi pengambilan karbohidrat sepanjang berbadan dua bagi mendapatkan kehamilan sihat.

Ini kerana pengambilan karbohidrat perlu diambil secara terkawal bagi mengelakkan kenaikan paras gula dalam darah. Minum terlalu banyak susu untuk ibu hamil diabetes sekali gus boleh meningkatkan paras glukosa secara mendadak. Maka segelas susu setiap hari amat digalakkan bagi mengimbangi pengambilan karbohidrat lain.

Mengurangkan pengambilan karbohidrat tidak disarankan kerana ia membekalkan tenaga kepada tubuh. Sebaliknya mengekalkan keseimbangan adalah perlu bagi mengawal tahap glukosa dalam badan.

Tubuh setiap wanita adalah berbeza. Oleh sebab itu, diet dan jenis badan juga mempengaruhi nilai pemakanan serta faedah susu yang diambil. Di samping itu, kenaikan paras glukosa darah selepas pengambilan susu juga mungkin berbeza berdasarkan faktor seperti:

  • Usia
  • Sejarah perubatan
  • Berat badan
  • Sejarah kehamilan terdahulu

Untuk mengetahui sama ada susu selamat untuk diambil bagi wanita yang menghidap diabetes semasa mengandung atau tidak, anda disarankan untuk memantau paras glukosa darah sebelum dan 1 jam selepas minum segelas susu.

Sekiranya terdapat sebarang kenaikan paras glukosa darah, anda disarankan untuk berjumpa pakar untuk mengelakkan sebarang komplikasi.


Jenis Susu Untuk Ibu Hamil Diabetes Yang Sesuai Diambil

a. Susu penuh krim

Susu penuh krim mengandungi hampir 3.5% kandungan lemak dan 149 kalori secawan. Dalam setiap penyajian secawan susu dianggarkan terdapat sekitar 5 gram lemak tepu.


b. Susu lembu dipasteur

Pempasteuran adalah proses pemanasan makanan atau minuman yang bertujuan untuk membunuh organisma seperti bakteria. Selain itu, proses ini juga dapat melambatkan pertumbuhan mikrob dalam makanan.

Centers for Disease Control and Prevention (CDC) mengesyorkan wanita mengandung mengelakkan makanan yang dihasilkan atau mengandungi susu yang tidak melalui proses pasteurisasi ini.


c. Susu rendah lemak

Merupakan jenis susu untuk ibu hamil diabetes yang paling sesuai dan tepat untuk ambil.

Selain mengandungi nutrien dan zat yang diperlukan, susu ini juga rendah kandungan kalori, sekali gus menjadikan ia pilihan terbaik buat wanita berbadan dua yang mengalami penyakit kencing manis ketika mengandung (GDM).

Disyorkan agar ibu dengan diabetes mengambil susu rendah lemak yang dipasteur supaya kenaikan berat dapat dikawal dan tidak berlebihan daripada skala normal.


Susu untuk Ibu Hamil Darah Tinggi

Ibu hamil dengan tekanan darah tinggi biasanya disyorkan untuk mengambil susu yang rendah garam dan lemak. Beberapa jenis susu yang boleh diambil oleh ibu hamil dengan tekanan darah tinggi termasuk susu rendah lemak, susu rendah garam, atau susu skim. 

Ia juga boleh berguna untuk memastikan bahawa diet ibu hamil juga rendah garam dan makan makanan yang bergizi dan kaya dengan nutrien penting. Sentiasa berbincang dengan doktor anda untuk mengetahui jenis susu dan diet yang sesuai untuk anda.


14. Susu Mamil Mama / Susu untuk Ibu Hamil Rendah Gula

mamil mama untuk ibu mengandung

Dumex Mamil Mama dengan rumusan terkini merupakan suplemen khusus untuk ibu yang menyokong kesihatan ibu mengandung dan menyusu secara keseluruhan. Bolehlah jadi milk booster untuk tambahkan susu ibu. Tiada susu terbaik untuk bayi melainkan susu ibu. Sebab itu wajib usaha untuk banyakkan susu badan dulu. Tak perlu harapkan susu formula.

Susu terbaik utk ibu hamil Mamil Mama direka khas dengan sistem Nutrisi PreciNutri ™ dan kombinasi prebiotik GOS / lcFos dalam nisbah 9: 1 unik dengan paten antarabangsa.

Ia menyokong kesihatan usus yang baik untuk ibu hamil,  mengoptimumkan jumlah diet yang betul untuk memenuhi keperluan pemakanan anak yang sentiasa berubah.


Harga Susu Dumex Mamil Mama

RM150, 850g di Shopee

Tiada stok? Cari di Shopee


15. Anmum Materna - Susu Untuk Ibu Hamil Tanpa Gula Tambahan

anmum materna untuk ibu menyusu

Anmum Materna dirumus khas untuk menyokong keperluan pemakanan ibu hamil dan bayi yang sedang berkembang di dalam rahim.

Sesuai diambil oleh wanita yang sedang merancang kehamilan, ibu hamil dan ibu menyusu.

Antara sebab yang membuatkan Ibu suka jenama Anmum ni, kita ada pilihan untuk memilih susunya yang berperisa asli dengan tiada kandungan gula tambahan. Sekiranya anda ingin susu ibu mengandung tanpa gula, memang tak ada lah. Pilihan terbaik selepas itu ialah susu rendah gula.

Susu ini juga juga rendah lemak dan terdapat dalam pek jenis stik yang memudahkan pengambilannya.

Selain itu, Anmum Materna mengandungi khasiat dibawah

  • Gangliosida
  • Asid lemak penting
  • Asid sialik (Sialic)
  • Asid folik yang berperanan penting untuk pertumbuhan mental bayi

Ibu mengandung boleh minum susu ini setiap hari untuk cukupkan keperluan zat besi & asid folik harian.


Harga Susu Anmum Materna

RM35.90, 650g di Lazada

RM35.90, 650g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee


16. Similac Mom / Susu Rendah Lemak untuk Ibu Mengandung

similac mom untuk ibu menyusu

Similac Mom merupakan susu rendah lemak yang baik untuk si ibu yang berdepan dengan masalah kencing manis ketika hamil. Selain itu, pembentukan dan perkembangan otak janin juga dilengkapi dengan formulasi sistem EyeQ, Vitamin E semulajadi dan Lutein.

Similac Mom juga sesuai untuk ibu menyusu.


Harga Similac Mom

RM36.30, 900g di Lazada

RM32.20, 900g di Shopee

Tiada stok? Cari di Lazada / Shopee




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

10 Lampin dan Pampers Terbaik 2024 : Harga dan Review