10 Suplemen Terbaik untuk Kuatkan Antibodi Badan di Malaysia 2022

Sistem imun adalah salah satu fungsi tubuh yang amat penting. Tanpa sistem imun, anda akan mudah sekali jatuh sakit akibat virus corona dan virus-virus dan kuman-kuman yang lain. Sistem imun, juga sering disebut sebagai sistem kekebalan tubuh, fungsinya harus dijaga dengan baik untuk melindungi anda dari serangan virus. Seperti perisian anti-virus untuk komputer, sistem imun kita melindungi badan kita dari serangan virus sebenar seperti virus COVID-19.

Bagaimana Menguatkan Sistem Imun Kita?

Walaupun beberapa faktor yang tidak terkawal seperti genetik, mereka yang lebih cenderung kepada penyakit virus boleh menguatkan sistem imun mereka melalui perubahan gaya hidup.

Perubahan yang lebih jelas termasuk makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan, cuci tangan anda dengan kerap untuk mengelakkan jangkitan, dan mengurangkan tekanan stres (2).

Cara yang kurang dikenali untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh anda termasuk menjadi lebih aktif, tidak merokok, tidur cukup pada waktu malam, dan mengambil suplemen.




Suplemen Paling Popular untuk Sistem Imun di Malaysia

Seterusnya, baca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai produk yang anda boleh ambil untuk menyokong dan memperkuatkan kesihatan sistem imun anda.


1. Vitamin C

Vitamin larut air ini, yang paling terkenal dengan peranannya dalam memerangi selsema, adalah suplemen kesihatan imun yang berkesan (5).

Ditemui dalam buah-buahan dan sayur-sayuran seperti strawberi jeruk, tomato, dan lada, antioksidan ini bukan sahaja penting untuk kesihatan imun tetapi juga boleh meningkatkan kualiti antioksidan vitamin E (5,6). Ini pula menjadikan kesan vitamin C untuk meningkatkan kesihatan imun.

Bagaimanakah vitamin C meningkatkan sistem imun?

Kajian menunjukkan bahawa kekurangan vitamin C dalam diet boleh mengakibatkan fungsi imun terjejas dan peningkatan jangkitan (7). Walau bagaimanapun, suplemen vitamin C boleh menyebabkan pencegahan jangkitan seperti keadaan pernafasan atau sistemik.

Vitamin C adalah nutrien penting kerana ia tidak boleh dibuat oleh tubuh manusia (5,7). Oleh itu, vitamin C mesti dimakan oleh manusia dalam diet. Kebanyakan orang dewasa disyorkan memakan antara vitamin X C XUMUM dan 75 setiap hari, dengan sumber yang paling kaya ialah buah jeruk, brokoli, strawberi, lada, dan pucuk Brussels.

Kekurangan vitamin C adalah jarang, tetapi mereka yang berisiko termasuk perokok, mereka yang mempunyai akses makanan yang terhad, dan mereka yang mempunyai keadaan perubatan seperti mereka yang mempunyai kanser tertentu, masalah malabsorpsi, atau mereka yang dialisis.

Cara mengambil vitamin C

Sekiranya anda jatuh ke dalam kumpulan yang berisiko, atau berasa seperti anda tidak mengambil cukup vitamin C dalam diet, maka suplemen vitamin C mungkin sesuai untuk anda. Kajian semasa menunjukkan bahawa dos tinggi vitamin C boleh membantu mencegah radang paru-paru atau selesema biasa di sesetengah individu (8).

Selain itu, mereka yang terdedah kepada senaman fizikal yang melampau atau suhu sejuk mungkin mengurangkan risiko selesema dengan suplemen vitamin C 250 mg hingga 1 gram vitamin C setiap hari.

Walau bagaimanapun, jika anda boleh, sebaiknya mengambil vitamin C dari diet anda jika mungkin, supaya anda boleh mendapat manfaat daripada semua nutrien dan antioksidan lain yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.



2. Vitamin D

Mengikut siaran akhbar, President Amerika Syarikat, semasa dijangkiti penyakit COVID-19, telah diberi vitamin D, zink, famotidine, melatonin dan aspirin.

Beberapa kajian telah menunjukkkan bahwa tahap vitamin D di dalam badan penting untuk melawan virus COVID-19.

Satu kajian yang telah diterbit di JAMA (JAMA Netw Open. 2020) menunjukkan bahwa mereka yang mempunyai tahap vitamin D yang rendah mempunyai risiko yang lebih tinggi berbanding dengan mereka yang mempunyai vitamin D yang mencukupi, untuk dijangkiti dengan penyakit COVID-19. 



3. Vitamin B6

Satu lagi vitamin larut air yang hebat untuk kesihatan imun adalah vitamin B6, juga dikenali sebagai pyridoxine (9). Vitamin ini memainkan peranan penting dalam metabolisme protein, perkembangan kognitif, dan pengeluaran glukosa dalam badan.

Walau bagaimanapun, ia adalah peranannya dalam fungsi imun yang semakin jelas.

Bagaimanakah vitamin B6 meningkatkan sistem imun?

Kajian haiwan menunjukkan bahawa kekurangan B6 boleh memberi kesan negatif kepada pertumbuhan dan mencegah limfosit, atau pertumbuhan sel darah putih, yang boleh menjejaskan imuniti (10). Kajian ini juga menyarankan agar suplemen dengan vitamin B6 dapat membantu meningkatkan imuniti.

Kajian-kajian lain menunjukkan bahawa fungsi imun vitamin B6 mungkin berkaitan dengan keradangan.

Satu kajian mendapati bahawa tahap plasma bentuk aktif vitamin B6, atau pyridoxal 5'-fosfat (PLP), terbalik dengan banyak penanda keradangan (11). Malah, tahap PLP plasma dapat membantu meramalkan risiko penyakit radang kronik seperti penyakit jantung. Juga, suplemen vitamin B6 dapat meningkatkan fungsi imun dalam manusia dan haiwan yang kurang B6.

Cara mengambil vitamin B6

Kebanyakan orang dewasa harus mengambil sekurang-kurangnya 1.3 untuk Xigmig vitamin X BUMN harian (setiap hari). Mereka yang berusia lebih tua atau dengan masalah malabsorption mungkin berada pada risiko kekurangan vitamin B6 tertinggi (12).

Sumber makanan terkaya vitamin B6 termasuk bijirin yang diperkaya, salmon sockeye yang dimasak, dada ayam panggang, hati daging goreng pan, dan kacang ayam kalengan.

Oleh kerana sumber makanan ini tidak di dalam diet semua orang, suplemen vitamin ini mungkin diperlukan untuk banyak orang untuk meraih faedah kesihatan imun.

Beli di Lazada Malaysia.


4. Vitamin E

Vitamin E adalah vitamin larut lemak yang sifatnya antioksidan menjadikannya suplemen sokongan kesihatan imun yang hebat. Vitamin E ditemui dalam minyak berasaskan tumbuhan seperti minyak bunga matahari dan minyak kuman gandum, badam, biji bunga matahari kering, biji bunga matahari, serta sayur-sayuran hijau seperti daun bayam (13).

Kebanyakan orang dewasa memenuhi miligram 15 vitamin E yang disyorkan setiap hari. Walau bagaimanapun, jika anda tidak makan cukup makanan berasaskan tumbuhan ini, maka suplemen mungkin diperlukan untuk meraih manfaat kesihatan penuh.
Bagaimana vitamin E meningkatkan sistem imun?

Vitamin E, seperti vitamin C, adalah antioksidan yang kuat yang boleh membantu mengurangkan tekanan oksidatif dalam badan dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit kronik (14,15). Dan walaupun banyak kajian berfokus pada bentuk alfa-tokoferol vitamin E, penyelidikan juga menunjukkan bahawa banyak bentuk vitamin dapat memperoleh manfaat kesehatan imun.

Kajian menunjukkan bahawa suplemen vitamin E meningkatkan fungsi imun, boleh meningkatkan daya tahan penyakit pada orang dewasa yang lebih tua, dan meningkatkan respon antibodi kepada pelbagai vaksin (15).


5. Glutathione

Glutathione adalah antioksidan utama dalam badan sel, jadi ia berkesan mengurangkan tekanan oksidatif dan keradangan dalam badan (17).

Walau bagaimanapun, fungsi utamanya didapati mengawal respon imun terhadap jangkitan.
Bagaimana glutathione meningkatkan sistem imun?

Bersama dengan fungsi ini, glutation memainkan peranan penting dalam menanam semula vitamin antioksidan C dan E, mengawal selia pertumbuhan sel dan kematian sel, serta membantu menghilangkan toksin daripada sel-sel dalam badan (16). Bersama-sama semua fungsi ini memainkan peranan penting dalam melindungi tubuh daripada penyakit.

Malah, penyelidikan menunjukkan bahawa mereka yang ditambah dengan glutathione dipertingkatkan fungsi imun (18). Kajian ini memandang kesan dos harian 500 dan miligram 1000 liposomal glutathione pada orang dewasa yang sihat.

Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap glutation yang meningkat dalam darah membawa kepada penurunan tahap pengoksidaan tekanan oksidatif dan peningkatan biomarker fungsi imun.

Kajian ini menjamin kajian lanjut tentang potensi glutation pada fungsi imun. Sementara itu, jika anda merasakan sistem imun anda memerlukan rangsangan, tanyakan kepada penyedia penjagaan kesihatan anda jika menambah glutation mungkin tepat untuk anda.


6. Zink

Minyak penting ini adalah ramuan biasa dalam lozenges sejuk dan ubat-ubatan sejuk over-the-counter yang lain (19). Itulah sebabnya mungkin tidak mengejutkan untuk mencari nutrien ini dalam senarai suplemen sokongan kesihatan imun yang terbaik.
Bagaimanakah zink meningkatkan sistem imun?

Tahap zink yang mencukupi dalam badan adalah penting untuk fungsi sistem imun yang optimum (20). Penyelidikan menunjukkan bahawa kekurangan zink telah dikaitkan dengan bukan sahaja kekurangan zat besi tetapi telah dikaitkan dengan keradangan (21).

Juga, mereka yang mempunyai kekurangan zink didapati mempunyai tahap rendah sel T dalam badan, yang memainkan peranan penting dalam tindak balas imun dan melawan sel-sel yang dijangkiti (22).
Cara mengambil zink

Kebanyakan orang dewasa harus mengambil kira 8 untuk miligram 12 zink setiap hari untuk kesihatan optimum (19). Tiram adalah sumber zink yang kaya, tetapi mineral ini juga terdapat dalam protein haiwan lain seperti daging lembu, ayam, babi, dan ketam serta kacang dan bijirin yang diperkaya.

Orang-orang yang jangan makan daging mungkin mempunyai masa yang sukar untuk memenuhi keperluan zink harian mereka. Hampir dua bilion orang di seluruh dunia adalah kurang seng (20).

Selain vegetarian, mereka yang mengalami masalah malabsorpsi, wanita hamil dan menyusu, serta alkohol mungkin berisiko tinggi untuk kekurangan zink. Khususnya, mereka yang menyalahgunakan alkohol mungkin mempunyai tahap zink yang rendah sejak pengambilan etanol mengurangkan penyerapan zink usus dan meningkatkan perkumuhan zink kencing.

Oleh itu, untuk mengekalkan fungsi imun yang optimum, mereka yang berisiko untuk kekurangan zink akan terutamanya mendapat manfaat daripada suplemen zink. Dengan mengekalkan paras zink yang sihat, anda juga akan membantu mengurangkan risiko penyakit radang yang dikaitkan dengan kekurangan zink.

Keadaan keradangan seperti itu kencing manis, kanser, dan penyakit berjangkit tertentu seperti radang paru-paru.

Ubat-ubatan tertentu seperti antibiotik, ubat-ubatan arthritis rheumatoid, dan diuretik boleh berinteraksi dengan zink, jadi jika anda mengambil salah satu ini, pastikan anda bercakap dengan penyedia penjagaan kesihatan anda sebelum memulakan suplemen zink (23).


7. Elderberry

Tambahan lain yang terkenal kerana kehadirannya dalam ubat-ubatan sejuk ialah elderberry, juga dikenali sebagai Sambucus nigra (24). Asli ke Eropah, elderberries adalah berry dengan sumber antioksidan yang kaya antosianin.

Terdapat spesies elderberries yang telah semula jadi di Amerika Syarikat, tetapi ia adalah spesies Eropah yang paling banyak digunakan dalam suplemen dan melihat dalam kajian penyelidikan.

Bagaimanakah elderberry meningkatkan sistem imun?

Satu kajian melihat impak elderberry pada gejala-gejala selesema biasa. Hasil kajian menunjukkan bahawa mereka yang mengambil ekstrak elderberry menghasilkan pengurangan yang ketara dalam tempoh dan keparahan gejala sejuk (25).

Sambucus nigra L., juga membantu meningkatkan kekebalan dengan memerangi keradangan. Penyelidikan menunjukkan bahawa elderberries dan kembang tua boleh mengawal keadaan keradangan seperti kencing manis, penyakit jantung, dan artritis (26).

Tambahan pula, kajian haiwan menunjukkan bahawa ekstrak elderberry dapat mengurangkan ketahanan insulin, hiperglikemia yang betul, dan rembesan insulin yang lebih rendah (27). Oleh itu, elderberry mungkin merupakan suplemen yang hebat untuk membantu meningkatkan kesihatan imun.

Satu-satunya orang yang harus mengelak daripada mengambil suplemen ini, disebabkan oleh kebimbangan keselamatan, adalah mereka yang hamil atau menyusui serta mereka yang mempunyai keadaan autoimun yang mengambil imunosupresan (24).


8. Bawang putih

Ini mentol yang boleh dimakan ini telah digunakan untuk beribu-ribu tahun di seluruh dunia sebagai suplemen kesihatan (31). Ia amat berguna untuk digunakan mempromosikan kesihatan jantung dan memerangi selesema biasa kerana sifat antioxidant dan antihipertensinya (32).
Bagaimanakah bawang putih meningkatkan sistem imun?

Juga dikenali sebagai Allium sativum, bawang putih, terutamanya ekstrak bawang putih yang berumur (AGE), mengandungi banyak sebatian yang mempunyai potensi untuk memberi kesan positif kepada kesihatan imun (33). Senyawa tersebut termasuk lektin dan frukto-oligosakarida yang mempunyai potensi untuk berinteraksi dengan sel-sel sistem imun.

Tambahan pula, dalam kajian haiwan, AGE ditunjukkan dengan baik dalam meningkatkan respon sistem imun terhadap antigen, yang merupakan komponen yang berfungsi untuk merangsang pengeluaran antibodi selepas seseorang menerima vaksin. Pengeluaran antibodi ini pula membantu badan untuk melawan patogen.

Kerana sifat antioksidan bawang putih, ia membawa sifat-sifat anti-radang yang telah menunjukkan manfaat kesihatan imun.

Sebagai contoh, satu kajian baru-baru ini melihat kesan AGE mengenai status kesihatan individu gemuk. Hasil kajian menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai pengambilan AGE selama enam minggu mempunyai LDL yang rendah, atau paras kolesterol "buruk", dan pengedaran sel imun yang bertambah baik (34).

Bukan itu sahaja, tetapi pengambilan AGE membantu mencegah peningkatan kepekatan penunjuk radang serum seperti factor tumor-nekrosis-alpha dan interleukin-6.

Cara mengambil bawang putih

Selain memakan bawang putih dalam bentuk minyak segar, tepung, atau minyak yang digemari, bawang putih boleh dimakan dalam bentuk tambahan dalam tablet dan kapsul.

Makanan tambahan bawang putih adalah selamat untuk kebanyakan orang makan, walaupun sesetengah orang mungkin mengalami sakit perut, pedih ulu hati, atau reaksi alergi.

Mengambil bawang putih juga boleh meningkatkan risiko pendarahan pada mereka yang menggunakan ubat-ubatan nipis darah seperti warfarin, jadi pastikan untuk berunding dengan doktor anda sebelum memulakan suplemen bawang putih.


9. Curcumin

Walaupun ia hanya terdiri daripada 2-3-peratus daripada berat kunyit, kurkumin memainkan peranan yang besar dalam sokongan kesihatan imun (35).

Curcumin telah digunakan selama beribu-ribu tahun untuk sifat-sifat perubatannya termasuk sifat anti-radang, antioksidan, dan antimikrobial (36).

Bagaimanakah curcumin meningkatkan sistem imun?

Kebanyakan faedahnya berasal dari sifat antioksidan dan anti-radang kurkumin yang berasal dari polifenol antioksidan. Walau bagaimanapun, penambahan lada hitam, atau piperine, diperlukan untuk meningkatkan bioavailabiliti kurkumin, jadi tubuh dapat meraih faedah kesihatan penuh kompaun.

Keuntungan kesihatan imun kurkumin juga mungkin berasal dari keupayaannya untuk mengawal pengeluaran protein tertentu yang terlibat dalam tindak kekebalan tubuh. Khususnya, satu kajian mendapati bahawa curcumin dapat mendorong pengeluaran dan ekspresi protein anti-inflamasi interleukin-10 (37).

Sebaliknya, curcumin dapat membantu mengurangkan risiko keadaan seperti alahan, jangkitan, dan peradangan usus, untuk menamakan beberapa.

Cara mengambil kurkumin

Curcumin boleh diambil dalam bentuk kapsul atau gel lembut dan dianggap umumnya selamat digunakan untuk kebanyakan orang (35).


10. Probiotik

Probiotik adalah mikroorganisma hidup yang memberi faedah kesihatan (38). Walaupun kebanyakan dikaitkan dengan manfaat kesihatan usus, probiotik juga boleh menyokong kesihatan sistem imun.

Ini "bakteria baik" sebenarnya difikirkan untuk mempamerkannya manfaat kesihatan usus melalui kesan positif mereka terhadap sistem imun (39).

Bagaimanakah probiotik meningkatkan sistem imun?

Probiotik didapati memiliki sistem kawalan sistem imun seperti peningkatan aktiviti sel pembunuh semulajadi yang membantu mengawal jangkitan dan membatasi kerosakan tisu (40).

Sifat-sifat kesihatan imun yang lain dari probiotik termasuk meningkatkan halangan usus serta pengecualian persaingan bakteria patogen.

Satu kajian baru-baru ini melihat kesan probiotik pada jangkitan pernafasan atas. Hasil kajian menunjukkan bahawa campuran probiotik Lactobacillus paracasei, Lactobacillus casei 431® dan Lactobacillus fermentum PCC® bakteria berkesan dalam mengurangkan kejadian jangkitan pernafasan seperti selesema dan selsema dengan menguatkan sistem imun (41).

Bagaimana cara mengambil probiotik

Pada orang yang umumnya sihat, probiotik selamat digunakan dengan satu-satunya kesan sampingan yang dilaporkan sebagai gejala pencernaan ringan seperti gas (38).

Walau bagaimanapun, pesakit kritikal atau mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah tidak boleh mengambil probiotik kecuali diarahkan oleh doktor.


Kesimpulan

Dalam usaha untuk menguruskan keseluruhan kesihatan, mengekalkan sistem imun yang kuat adalah penting. Diet yang mengandungi buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan serta aktif sepanjang hari dapat membantu dengan ini. Ini disebabkan oleh keupayaan antioksidan untuk membantu mencegah tekanan oksidatif dan mencegah kerosakan sel.

Juga, cukup tidur setiap malam dan menguruskan tekanan dapat menjaga peradangan di telinga dan membantu fungsi sistem imun secara optimum. Apabila ia datang kepada diet, anda mungkin tidak selalu mengambil semua nutrien yang anda perlukan melalui makanan sahaja.

Mereka yang mempunyai masalah malabsorpsi, diet terhad akibat penyakit atau pilihan, serta orang dewasa yang lebih tua mungkin berisiko untuk kekurangan nutrien dalam diet. Ini kerana diet mereka mungkin kurang dalam antioksidan tertentu dalam diet dan pada gilirannya dapat meletakkan seseorang berisiko untuk tekanan dan keradangan oksidatif yang boleh menyebabkan penyakit kronik dan jangkitan. Oleh itu, suplemen boleh menjadi cara terbaik untuk membantu mengisi jurang nutrien dan menyokong kesihatan imun.

Walaupun anda tidak jatuh ke dalam mana-mana kumpulan yang berisiko walaupun, anda masih boleh mendapat manfaat daripada suplemen untuk menyokong kesihatan imun anda.

Selagi mereka tidak berinteraksi dengan apa-apa ubat yang sedang anda ambil, dos tambahan antioksidan dan ekstrak dan rempah semulajadi lain boleh membantu menyokong sistem imun anda dan mencegah jangkitan.

Oleh itu, jika anda berasa seperti musim sejuk dan selesema adalah yang terbaik, atau anda tidak merasakan yang terbaik, lihatlah menambah suplemen sokongan kesihatan imun untuk rutin anda hari ini.

Rujukan-rujukan:

  1. Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Kebangsaan (terakhir disemak Disember 30, 2013) "Tinjauan Sistem Kekebalan." https://www.niaid.nih.gov/research/immune-system-overview
  2. Harvard Health Publishing Harvard Medical School (September 2014) "Bagaimana untuk meningkatkan sistem imun anda." https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system
  3. Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit (terakhir dikaji pada Januari 17, 2014) "Gangguan Sistem Kekebalan." https://www.niaid.nih.gov/research/immune-system-disorders
  4. Kunnumakkara, AB, et al. (2018). "Penyakit kronik, keradangan, dan rempah-rempah: bagaimana ia dikaitkan?" Jurnal perubatan translasi16(1), 14. doi:10.1186/s12967-018-1381-2
  5. Pejabat Institut Kesihatan Kesihatan Makanan Tambahan (September 18, 2018) "Vitamin C." https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/
  6. Min, YN, et al. (April 2018) "Suplemen vitamin dan suplemen vitamin C meningkatkan status antioksidan dan fungsi imun dalam rumput penternak yang menonjolkan oksidatif dengan menegaskan ekspresi gen GSH-Px." Sains Poultry, Volume 97, Isu 4, Laman 1238-1244, https://doi.org/10.3382/ps/pex417
  7. Carr, AC, & Maggini, S. (2017). "Vitamin C dan Fungsi Imun." Nutrien9(11), 1211. doi: 10.3390 / nu9111211
  8. van Gorkom, G., Klein Wolterink, R., Van Elssen, C., Wieten, L., Germeraad, W., & Bos, G. (2018). Pengaruh Vitamin C pada limfosit: Gambaran Keseluruhan. Antioksidan (Basel, Switzerland)7(3), 41. doi: 10.3390 / antiox7030041
  9. Institut Kesihatan Nasional Makanan Tambahan Diet (September 17, 2018) "Vitamin B6." https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/
  10. Qian, B., Shen, S., Zhang, J., & Jing, P. (2017). "Kesan Vitamin B6 Kekurangan pada Komposisi dan Potensi Fungsi Populasi T Sel." Jurnal penyelidikan imunologi2017, 2197975.
  11. Ueland, PM, McCann, A., Midttun, Ø., Dan Ulvik, A. (Februari 2017) "Keradangan, vitamin B6 dan laluan yang berkaitan." Aspek Perubatan Molekul, Volum 53, 10-27.
  12. Brown MJ, Beier K. (terakhir dikemaskini Oktober 27, 2018) "Vitamin B6 Kekurangan (Pyridoxine)" Dalam: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2018 Jan-. Boleh didapati daripada: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470579/
  13. Pejabat Institut Kesihatan Kesihatan Makanan Tambahan (Ogos 17, 2018) "Vitamin E." https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminE-HealthProfessional/
  14. Lewis, ED, Meydani, SN, dan Wu, D. (2018) "Peranan pengawalseliaan vitamin E dalam sistem imun dan keradangan." IUBMB Life, https://doi.org/10.1002/iub.1976
  15. Rizvi, S., Raza, ST, Ahmed, F., Ahmad, A., Abbas, S., & Mahdi, F. (2014). "Peranan vitamin e dalam kesihatan manusia dan beberapa penyakit." Jurnal perubatan Universiti Sultan Qaboos14(2), e157-65.
  16. Pizzorno J. (2014). "Glutathione!" Perubatan integratif (Encinitas, Calif.)13(1), 8-12.
  17. Diotallevi, M., et al. (2017). "Glutathione Fine-Tunes Respon Kekebalan Bahaya terhadap Laluan Antiviral dalam Talian Sel Macrophage Secara bebas daripada Hak Antioksidannya." Perbatasan dalam imunologi8, 1239. doi: 10.3389 / fimmu.2017.01239
  18. Sinha, R., et al. (Januari 2018) "Suplemen lisan dengan glutathione liposomal mengangkat kedai-kedai badan glutation dan penanda fungsi imun." Jurnal Eropah pemakanan klinikal, 72 (1): 105-111.
  19. Pejabat Institut Kesihatan Kesihatan Makanan Tambahan (September 26, 2018) "Zink." https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/
  20. Maywald, M., Wessels, I., & Rink, L. (2017). "Sinaran Zink dan Kekebalan." Jurnal antarabangsa sains molekul18(10), 2222. doi: 10.3390 / ijms18102222
  21. Gammoh, NZ, & Rink, L. (2017). "Zink dalam Jangkitan dan Keradangan." Nutrien9(6), 624. doi: 10.3390 / nu9060624
  22. Wessels, I., Maywald, M., & Rink, L. (2017). "Zink sebagai Penjaga Penjaga Fungsi Imun." Nutrien9(12), 1286. doi: 10.3390 / nu9121286
  23. Mayo Clinic (Oktober 24, 2017) "Zink." https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-zinc/art-20366112
  24. Pusat Peringatan Kanser Sloan Kettering (Februari 8, 2018) "Elderberry." https://www.mskcc.org/cancer-care/integrative-medicine/herbs/elderberry-01
  25. Tiralongo, E., Wee, SS, & Lea, RA (2016). "Pengambilan Elderberry Mengurangkan Tempoh dan Gejala Sihat di Pengembara Udara: Ujian Klinikal yang Mengendalikan Placebo yang Rawak, Dwi-Blind." Nutrien8(4), 182. doi: 10.3390 / nu8040182
  26. Ho, GT, Wangensteen, H., & Barsett, H. (2017). "Elderberry dan Elderflower Extracts, Senyawa Phenolic, dan Metabolites dan Kesannya pada Pelengkap, RAW 264.7 Macrophages and Dendritic Cells." Jurnal antarabangsa sains molekul18(3), 584. doi: 10.3390 / ijms18030584
  27. Salvador, Â. C., et al. (2016). Kesan Elderberry (Sambucus nigra L.) "Suplemen Ekstrak di Tikus Diabetes Muncul STZ Fed dengan Diet Lemak Tinggi." Jurnal antarabangsa sains molekul18(1), 13. doi: 10.3390 / ijms18010013
  28. Pusat Kebangsaan Kesihatan Komplementari dan Integratif (November 30, 2016) "Echinacea." https://nccih.nih.gov/health/echinacea/ataglance.htm
  29. Manayi, A., Vazirian, M., & Saeidnia, S. (2015). "Echinacea purpurea: Farmakologi, fitokimia dan kaedah analisis." Ulasan Farmacognosy9(17), 63-72.
  30. Rondanelli, M., et al. (2018). "Self-Care untuk Cold Colds: Peranan Utama Vitamin D, Vitamin C, Zinc, dan Echinaceadalam Tiga Kelompok Interaktif Imuniti Utama (Halangan Fizikal, Kekebalan dan Kekebalan Adaptif) Terlibat semasa Episod Saranan Praktikal Suhu-Praktikal mengenai Dos dan pada Masa untuk Mengambil Nutrien / Botanikal Ini untuk Mencegah atau Mengubati Selesema Biasa. " Ubat-ubatan pelengkap dan alternatif berasaskan bukti: eCAM2018, 5813095. doi: 10.1155 / 2018 / 5813095
  31. Pusat Kebangsaan Kesihatan Komplementari dan Integratif (November 30, 2016) "Bawang Putih." https://nccih.nih.gov/health/garlic/ataglance.htm
  32. Foroutan-Rad, M., Tappeh, KH, & Khademvatan, S. (2015). "Aktiviti Antilean dan Imunomodulator Allium sativum (Bawang Putih): Kajian." Jurnal perubatan pelengkap & alternatif berasaskan keterangan22(1), 141-155.
  33. Percival, SS (Februari 2016) "Ekstrak Bawang Putih yang Berumur Mengubah Kekebalan Manusia." Jurnal pemakanan, 146 (2): 433S-436S.
  34. Xu, C., et al. (April 2018) "Suplemen ekstrak bawang putih yang berpanjangan mengubah keradangan dan imuniti orang dewasa dengan obesiti: Percubaan klinikal yang dikawal secara rawak, dua-buta, plasebo." Pemakanan Klinikal ESPEN, Volum 24, 148-155.
  35. Pusat Kebangsaan Kesihatan Komplementari dan Integratif (November 27, 2018) "Kunyit." https://nccih.nih.gov/health/turmeric/ataglance.htm
  36. Hewlings, SJ, & Kalman, DS (2017). "Curcumin: Kajian Semula Kesannya terhadap Kesihatan Manusia." Makanan (Basel, Switzerland)6(10), 92. doi: 10.3390 / foods6100092
  37. Mollazadeh, H., et al. (Ogos 2017) "Modulasi imun oleh curcumin: Peranan interleukin-10." 11: 1-13.
  38. Pusat Kebangsaan Kesihatan Komplementari dan Integratif (Julai 31, 2018) "Probiotik: Dalam-Kedalaman." https://nccih.nih.gov/health/probiotics/introduction.htm
  39. Shi, LH, Balakrishnan, K., Thiagarajah, K., Mohd Ismail, NI, & Yin, OS (2016). "Sifat Bantu Probiotik." Penyelidikan sains hayat tropika27(2), 73-90.
  40. La Fata, G., Weber, P., & Mohajeri, MH (2017). "Probiotik dan Sistem Imun Imun: Peraturan Tidak Langsung." Probiotik dan protein antimikrobial10(1), 11-21.
  41. Zhang, H., et al. (2018) "Kajian prospektif suplemen probiotik menghasilkan rangsangan imun dan peningkatan kadar jangkitan pernafasan atas." Bioteknologi sintetik dan sistem3(2), 113-120. doi:10.1016/j.synbio.2018.03.001


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

10 Lampin dan Pampers Terbaik 2024 : Harga dan Review