Hanya pakar bedah boleh sedut lemak

KUALA LUMPUR: Proses mengeluarkan lemak dalam badan menggunakan kaedah sedutan atau 'liposuction' hanya boleh dilakukan oleh pakar bedah bertauliah.

Malah, pembedahan itu itu perlu dilakukan di hospital, bukannya di klinik atau pusat rawatan kecantikan.



Pengarah Kursus Aesthetic Academy Asia, Datuk Dr Morthy Subramanian, berkata pembedahan menyedut lemak adalah prosedur yang sangat berbahaya kerana ada kemungkinan pelanggan mempunyai alahan terhadap ubatan yang digunakan.

Justeru, katanya, prosedur keselamatan ketat diperlukan dalam proses itu bagi memastikan pelanggan mendapat rawatan kecemasan sekiranya berlaku kejadian yang tidak diingini ketika proses itu.

"Ramai menyangka liposuction adalah proses yang mudah dan disebabkan itu ramai pengusaha rawatan kecantikan menawarkan perkhidmatan itu tetapi sebenarnya ia hanya boleh dilakukan oleh pakar bedah.

"Seorang pengamal perubatan am juga tidak layak untuk melakukan pembedahan itu apatah lagi individu yang mengaku mereka adalah pakar kecantikan.

"Pembedahan pula perlu dilakukan di hospital yang mempunyai kelengkapan dan ciri keselamatan yang ditetapkan kerana pelanggan perlu diberikan bius serta kemungkinan ada alahan pada ubat yang digunakan.

"Peralatan kecemasan seperti di hospital perlu ada," katanya kepada BH ketika dihubungi hari ini.

Seorang bakal pengantin wanita berusia 23 tahun dilaporkan maut ketika mengadakan prosedur menyedut lemak di sebuah pusat kecantikan di Cheras, Sabtu lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Saiful Azly berkata, berkata pusat kecantikan itu berdaftar namun tidak mempunyai permit untuk menjalankan prosedur sedut lemak.

Polis menahan dua beranak berhubung kes kematian itu.

Mengulas mengenai kes itu, Dr Morthy berkata, ada kemungkinan pelanggan diberikan dos ubat bius yang tinggi.

"Siasatan masih dijalankan terhadap kes itu untuk mencari punca sebenar tetapi saya berpendapat kes ini berkemungkinan seperti yang terjadi terhadap seorang wanita di Singapura tahun lalu, ketika mangsa mahu mendapatkan rawatan suntikan botox," katanya.

Dr Morthy berkata kes semalam perlu diberi perhatian tegas oleh pihak berkuasa khususnya Kementerian Kesihatan kerana hari ini terdapat terlalu ramai mendakwa pakar estetik 'jadian' yang terdiri daripada pelbagai latar belakang termasuklah doktor dan jururawat.

"Hanya individu tertentu yang diiktiraf sebagai pakar estetik tetapi hari ini semua mahu jadi pakar sehinggakan ada jururawat dan juruteknik hospital juga menawarkan perkhidmatan ini rumah.

"Rawatan yang dijalankan meskipun nampak mudah tetapi ia sebenarnya berbahaya kepada nyawa kerana kita tidak tahu apa bentuk alahan setiap orang. Kementerian perlu memandang perkara ini dengan lebih serius," katanya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

10 Lampin dan Pampers Terbaik 2024 : Harga dan Review