Rawatan Laser Faraj Malaysia dan Kos 2020

Apakah itu Rawatan Laser Faraj?

Rawatan laser faraj (miss V) ataupun rawatan ketatkan faraj adalah sejenis rawatan inovatif, berkesan dan selamat yang direka untuk tujuan peremajaan faraj menggunakan teknik bukan pembedahan. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi dan menunjukkan kesihatan saluran faraj, tidak terhad sekadar keadaan tisu vagina.

Peningkatan usia dan wanita yang baru melahirkan anak akan mendapati terdapat kesan regangan terhadap dinding faraj menyebabkan keanjalan tisu mulai hilang. Faraj mengendur, kurang anjal dan warna sekitarnya menjadi gelap. Pengaruh hormon juga menjadikan keadaan lebih teruk dengan pengumpulan pigmen di situ.

Oleh itu rawatan laser faraj mampu menyelesaikan masalah ini apabila ia menjadikan faraj lebih anjal dan berkeadaan semula jadi sebelum melahirkan anak.

Rawatan laser faraj adalah terapi berdasarkan kesan fototerik yang berfungsi dengan merangsangkan pembentukan semula kolagen tisu faraj. Pembentukan semula rangkaian kolagen akan memulakan pengetatan faraj dan revitalisasi vulva.

kos rawatan laser faraj

Rawatan itu bukan sahaja menunjukkan manfaat secara estetik secara luaran tetapi ia juga meningkatkan fungsinya secara dalaman. Ia adalah rawatan pilihan dalam kedua-dua aplikasi perubatan dan kosmetik. Rawatan laser faraj mengetatkan dinding faraj, meningkatkan keanjalan kulit vulva dan ianya juga akan melegakan gejala stress incontinence kencing.

Kos Rawatan Laser Faraj di Malaysia

Kos rawatan laser faraj atau harga laser Miss V bergantung kepada 2 perkara.

Perkara pertama adalah teknik dan teknologi laser yang dipakai oleh doktor.

Perkara kedua adalah bergantung kepada jumlah rawatan yang diperlukan. Secara purata, seseorang memerlukan tiga rawatan dengan selang dua minggu di antara sesi. Sesi biasa akan mengambil masa kira-kira 30 hingga 45 minit.

Kos purata untuk rawatan laser faraj di Malaysia adalah dalam lingkungan RM 2,500 satu sesi (sumber).

(Berkaitan: Vaginal Rejuvenation in Malaysia)

Bagaimanakah ia berfungsi?

Rawatan laser faraj adalah rawatan yang berkaitan dengan isu-isu penuaan faraj dan gejala yang berkaitan dengan kesan postpartum. Ia menggunakan teknik bukan invasif dan bukan pembedahan yang berkesan dan selamat.

Laser dimanipulasi supaya ia dapat mensasarkan kawasan yang sangat spesifik dan lapisan dinding faraj supaya kesannya hanya dapat dilihat pada kawasan yang dimaksudkan untuk dirawat. Kawasan dan struktur di sekelilingnya terhindar supaya tiada kesan sampingan yang tidak diingini berlaku.

Laser akan dimasukkan ke dalam vagina dan dengan penggunaan kesan fototerik dari laser, lapisan dalam dinding faraj yang mengandungi kolagen lembut akan dirangsang.

Apakah peranan kolagen dalam prosedur ini?

Kolagen adalah protein yang memainkan peranan yang sangat penting dalam integriti struktur badan, dari kulit di wajah anda ke tendon di sendi anda. Lapisan dinding vagina yang lebih dalam juga mengandungi kolagen. Ia adalah kolagen yang memainkan peranan dalam kekuatan dinding faraj. Rawatan laser faraj merangsang pengeluaran kolagen. Rangkaian kolagen diisi semula, untuk mengetatkan dinding faraj. Pembentukan semula dinding tidak terhad berkaitan dengan estetik tetapi juga melegakan gejala vaginitis atropik.

Apakah keadaan yang akan dirawat oleh peremajaan vagina laser?

Terdapat beberapa syarat yang boleh diterima untuk peremajaan vagina laser. Antaranya adalah:
  • Sindrom Relaksasi Vagina.
Di sinilah struktur pendukung dinding vagina dan lantai pinggul telah menjadi lemah menyebabkan saluran vagina longgar. Rawatan laser boleh membuatkan saluran faraj menjadi lebih sempit dan ketat. Manfaatnya termasuklah lebih banyak gesekan semasa hubungan seks yang membawa kepada keseronokan hubungan intim yang meningkat.
  • Stres Inkontinensi Kencing.
Inkontinensi adalah keadaan di mana seseorang tidak mampu mengawal air kecil untuk pelbagai sebab. Tekanan inkontinensia kencing adalah hasil daripada otot lantai pinggul yang lemah. Sebarang peningkatan tekanan dari kawasan perut seperti batuk atau ketawa akan menyebabkan ketidakselesaan kerana kelemahan di lantai pinggul kerana ia tidak dapat menahan tekanan. Peremajaan vagina laser melegakan gejala ini dengan merangsang pertumbuhan semula beberapa struktur dalam otot lantai pinggul. Ia amat berkesan apabila digunakan serentak dengan latihan otot lantai pinggul. Antara faktor risiko untuk keadaan ini ialah kehamilan.
  • Pigmentasi vulva.
Rawatan laser faraj juga mampu membawa kembali tekstur dan pigmen asal vulva itu.
  • Atrofi faraj.
Penurunan tahap hormon estrogen menyebabkan dinding vagina menjadi lebih nipis dan mengering. Apabila ini berlaku, wanita mengalami gejala seperti pembakaran, kegatalan dan kekeringan faraj. Terapi laser menangani gejala-gejala ini dengan merevitalisasi tisu dinding vagina.

Bincang bersama doktor untuk menilai kesesuaian anda untuk rawatan ini.

Bagaimana anda boleh bersiap diri untuk prosedur tersebut?

Tiada penyediaan sebelum prosedur. Satu-satunya perkara yang perlu dilakukan adalah memastikan anda mempunyai perbincangan dengan doktor supaya memastikan matlamat dan harapan anda difahami. Doktor juga akan menerangkan secara terperinci apa yang dilakukan semasa prosedur supaya anda dapat memahami sepenuhnya dan akan dapat menjawab semua soalan anda dengan lebih terperinci.

Adakah Rawatan laser faraj selamat dan mudah?

Ya. Rawatan laser faraj selamat. Ia tidak datang dengan risiko pembedahan yang merangkumi jangkitan, pendarahan dan operasi yang gagal. Selain itu, anda juga akan mengelakkan bius yang datang dengan risiko tersendiri. Mana-mana pembedahan yang memerlukan bius memerlukan kerja persediaan lengkap perubatan. Ini memerlukan masa untuk dilaksanakan dan dielakkan oleh penggunaan laser.

Oleh itu, adalah mudah untuk menjalani prosedur ini. Juga, tiada downtime selepas prosedur supaya anda dapat kembali ke jadual harian anda dengan segera. Hal ini amat sesuai untuk individu sibuk.

Berapa banyak sesi yang diperlukan untuk mencapai hasil yang diinginkan?

Bilangan sesi yang diperlukan bergantung kepada hasil yang diharapkan dan tujuan orang yang menjalani rawatan. Secara purata, seseorang memerlukan tiga rawatan dengan selang dua minggu di antara sesi. Sesi biasa akan mengambil masa kira-kira 30 hingga 45 minit.
Apakah tempoh rawatan selepas pemulihan?

Tiada tempoh pemulihan selepas rawatan. Anda boleh kembali ke aktiviti harian seperti biasa. Malah, anda juga boleh melakukan hubungan seks pada hari selepas rawatan.


Klinik-klinik Rawatan Laser Faraj di Malaysia

Rawatan laser untuk faraj adalah prosedur perubatan dan memerlukan pengalaman yang banyak. Doktor yang mengendalikan rawatan haruslah diiktiraf, berpengalaman dan bertauliah. Berikutnya adalah pusat-pusat rawatan laser yang disyorkan di Malaysia.


1. Klinik Dr Inder

Pusat rawatan Klinik Dr Inder diketuai oleh doktor-doktor perubatan yang bertauliah dan mempunyai lesen estetik (LCP Chapter 1 dan Chapter 3) yang telah disahkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Mereka menawarkan perundingan percuma di talian (Whatsapp) dan klinik untuk menganalisis dan memberi nasihat kepada para pesakit.

Lokasi: P-G-022, Centrestage, Jalan 13/1, Seksyen 13, 46200 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.

Alat yang digunakan: BTL Ultra Femme 360

WhatsApp: +60 12 653 8572


2) Toscana Medi Clinic @ Publika, Hartamas

Pusat rawatan Toscana mempunyai lesen estetik (LCP Chapter 1) yang telah disahkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Mereka menawarkan perundingan percuma di talian (Whatsapp) dan klinik untuk menganalisis dan memberi nasihat kepada para pesakit.

Klinik Toscana dilengkapi berbagai mesin laser termasuk laser Fotona yang terkini utuk rawatan laser.

Alamat: Unit 01 & 02, Level G4, Block D5, Solaris Dutamas, Publika, No.1, Jalan Dutamas 1, 50480 Kuala Lumpur, Malaysia.

Alat yang digunakan: Fotona Intimalase

Penilaian Toscana Medi Clinic (Reviews): Skor 4.6 daripada 5 bintang di Google.

Berkaitan: Fotona Laser Snoring Malaysia



3) Premier Clinic 

Mereka menawarkan rawatan individu yang profesional dengan menggunakan peralatan canggih oleh kakitangan yang mahir, dalam suasana yang santai. Kini, mereka mempunyai cawangan di empat lokasi di Lembah Klang.

Lokasi (Ibu Pejabat): No. 8 & 10, Ground Floor, Jalan Telawi 5, Bangsar Baru, 59100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Review-review Premier Clinic: Lebih daripada 40,000 likes di Facebook dan penilaian 4.3 daripada 5 bintang di Google.


Kesimpulan

Sila lawati doktor anda untuk perundingan dan rawatan secepat mungkin. Sila hubungi kami untuk mendapat maklumat lanjut >

Borang: Hubung Kami


Berkaitan:

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

8 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Tambah Berat Badan 2024

Harga Susu S26 dan Kebaikan Susu S26 2023

15 Susu Formula Terbaik untuk Bayi 0-6 Bulan Malaysia 2024

Harga Susu Similac dan Review Susu Similac 2023

Perbezaan Rumusan Susu Langkah 1 dan Langkah 2 dan Langkah 3

Harga Susu Ensure Gold dan Kebaikan Susu Ensure Gold 2023

Harga Susu Enfalac Baby 0-12 Bulan dan Kebaikan Susu Enfalac 2024

9 Susu Formula Terbaik untuk Bayi Kembung Perut 2023

Harga dan Klinik Sedut Lemak Terbaik Malaysia 2023

10 Jenis Vitamin Blackmores Malaysia dan Fungsinya 2023